Wpis blogowy

e-TOLL – wady i zalety nowej aplikacji na telefon

e-TOLL

29 czerwca, 2021

Aplikacja e-TOLL - e-tollgps.pl

Nowy system e-TOLL to elektroniczny system poboru opłat na autostradach. Będzie bazować na danych GPS, dlatego jego uruchomieniu towarzyszyć będzie stosowna aplikacja na telefon. Oczywiście nie będzie to jedyne narzędzie umożliwiające korzystanie z systemu, ale zapewne najpopularniejsze. Jakie są zalety i wady aplikacji e-TOLL? Czy warto z niej korzystać, a może lepiej wybrać inne rozwiązanie?

Czym jest aplikacja e-TOLL?

e-TOLL to nowy system naliczania i poboru opłat za przejazdy drogowe.  Wkrótce firmy przewozowe nie będą musiały się głowić, jak uruchomić viaTOLL, a indywidualni użytkownicy dróg nie będą musieli stać w kolejkach do bramek na autostradach. Dane o wszystkich samochodach poruszających się płatnymi odcinkami będą zbierane całkowicie elektronicznie, z wykorzystaniem technologii geolokalizacji (GPS). Za ich przesyłanie do systemu oraz naliczanie opłat może być odpowiedzialna m.in. aplikacja na telefon dostępna dla każdego w Google Play oraz w AppStore. Ze względu na prostotę instalacji i wykorzystania zapewne będzie to najpopularniejsze wykorzystywane rozwiązanie. Trzeba jednak również zaznaczyć, że aplikacja e-TOLL budzi pewne obawy. Już teraz można stwierdzić, że ma zarówno pewne wady, jak i niewątpliwe zalety.

Czytaj również: Myto od ciężarówek – naliczanie i pobór opłat po nowemu (różne sposoby – który wybrać?)

Aplikacja e-TOLL – zalety

Aplikacja e-TOLL dostępna jest na smartfony oraz tablety działające systemie Android lub iOS. Dlatego też można powiedzieć, że jest uniwersalna. Znakomita większość kierowców nie powinna mieć problemów z jej ściągnięciem i uruchomieniem. Rejestracja w systemie jest prosta i szybka, a naliczanie opłat odbywa się automatycznie. Ponadto aplikacja na telefon pozwala monitorować wszystkie opłaty naliczane w systemie e-TOLL i doładowywać konto, z którego będą pobierane należności. Warto również wspomnieć, że jej ściągnięcie jest całkowicie darmowe. Nie wymaga też zakupu żadnych dodatkowych urządzeń. Jej użytkowanie ma być proste i intuicyjne, a dane lokalizacyjne zbierane tylko dla potrzeb systemu e-TOLL. Dodatkowe udogodnienia dla użytkowników zapewniają takie opcje jak:

  • zabezpieczenie dostępu poprzez indywidualny PIN,
  • możliwość przeglądania historii przejazdów zrealizowanych w okresie trzech ostatnich miesięcy,
  • możliwość przeglądania powiadomień i komunikatów otrzymanych w ciągu ostatniego tygodnia,
  • możliwość wyciszenia komunikatów dźwiękowych,
  • możliwość monitorowania przewozu towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.

Aplikacja na telefon ma pracować w aż 9 wersjach językowych. Jej największymi atutami z całą pewnością są dostępność i uniwersalność.

Aplikacja na telefon z nawigacją GPS - e-tollgps.pl

Obecnie niemal każdy kierowca korzysta ze smartfona, w tym z aplikacji nawigacyjnych GPS. Dlatego w większości przypadków zainstalowanie i uruchomienie aplikacji e-TOLL nie powinno stanowić problemu.

Aplikacja e-TOLL – wady

Trudno jednak nie dostrzec pewnych wad czy ograniczeń aplikacji e-TOLL. Nie tylko wymaga ona posiadania smartfona lub tabletu, ale również wymusza kontrolę stanu baterii urządzenia, na którym jest zainstalowana. Jeśli bowiem bateria się rozładuje, pobranie danych nie będzie możliwe, a kierowca może otrzymać wezwanie do zapłacenia kary. Co więcej, poprawne działanie aplikacji jest uzależnione od przesyłu danych. W razie przekroczenia czasu braku połączenia z internetem, użytkownik otrzyma stosowny komunikat i pobranie opłaty będzie niemożliwe. Może to wymagać dokupienia dodatkowych pakietów danych u operatora. Na terenach przygranicznych konieczne może być również uruchomienie transmisji danych w roamingu. Problemem może być również brak sygnału GPS.

Ponadto aplikacja na telefon nie działa całkowicie automatycznie. Trzeba ją włączyć i uruchomić przed wjechaniem na płatny odcinek autostrady, co może być uciążliwe. Ponadto do zadań kierowcy należy doliczyć monitorowanie stanu aplikacji e-TOLL i jej działania. W razie jakichkolwiek trudności opłata może się bowiem nie naliczyć prawidłowo. Warto również wiedzieć, że konto w aplikacji jest przypisane do kierowcy, a nie do pojazdu, dlatego w przypadku jakichkolwiek zmian w tym zakresie trzeba będzie odnotować je w systemie e-TOLL.

Alternatywa dla aplikacji e-TOLL – co możesz zastosować?

Na szczęście aplikacja e-TOLL to nie jedyne dostępne rozwiązanie. Kierowcy będą mogli sami zadecydować, czy chcą z niej korzystać. Dane w nowym systemie będzie można również udostępniać poprzez urządzenia typu OBU lub ZSL.

  • OBU (z ang. On Board Unit) to urządzenie montowane w pojeździe, które umożliwia elektroniczne naliczanie należnej opłaty za przejazd drogami płatnymi. Przesyła ono dane geolokalizacyjne do systemu za pomocą transmisji danych. Jest dostępne tylko u dopuszczonych operatorów. Urządzenie OBU będzie znacznie wygodniejsze niż aplikacja e-TOLL zwłaszcza w przypadku kierowców ciężarówek i firm transportowych. Jest przypisane do konkretnego pojazdu, dlatego zmiana kierującego nie stanowi problemu. Ponadto jest dokładniejsze, bardziej niezawodne i można je samodzielnie zamontować (oraz zdemontować).
  • ZSL (Zewnętrzne Systemy Lokalizacyjne) to inny typ urządzeń geolokalizacyjnych, które mogą współpracować z systemem e-TOLL. Istnieje możliwość uruchomienia tej usługi w już wykorzystywanych urządzeniach lokalizacyjnych lub też zakupu nowego systemu u autoryzowanego  operatora. To również sposób na wygodniejsze i pewniejsze korzystanie z geolokalizacji, dedykowany szczególnie firmom transportowym. Polega na zamontowaniu na stałe w pojeździe modułu GPS. 

“Uwaga! Zakup OBU lub ZSL można odliczyć od dochodu

29 czerwca 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z 20 maja br. – o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – wprowadzającej ulgę na zakup urządzeń OBU/ZSL. Oznacza to, że koszty nabycia (w tym również leasingu) urządzeń e-TOLL można odliczać od dochodu. Zgodnie z nowymi regulacjami odliczeniu podlegają też koszty utrzymania tych urządzeń, czyli np. koszty abonamentu.

Wysokość odliczenia jest uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL, a maksymalna kwota ulgi na jeden pojazd podatnika, który dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie, wynosi 500 zł netto


Jeszcze nie zdecydowałeś, które urządzenie wybrać? Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Urządzenia do poboru opłat drogowych – OBU czy GPS? 

Podobne Wpisy