kontrola czasu pracy kierowców
21 września, 2021
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Tachografy cyfrowe to najważniejsze elementy wyposażenia pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym. Ich użytkowanie jest obowiązkowe, a instalację, kalibrację i naprawę mogą przeprowadzać jedynie instalatorzy lub warsztaty z odpowiednimi uprawnieniami. Dowiedz się, kiedy jest potrzebna kalibracja tachografu i w jaki sposób musi być przeprowadzona.
Kontrola czasu pracy kierowców jest podstawą do naliczenia wysokości ich wynagrodzenia i jednocześnie stosuje się ją ze względu na zachowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Do jej prowadzenia służą tachografy cyfrowe, które zapobiegają nadużyciom w tym zakresie. Dodatkowo rejestrują również przebytą drogę, monitorują punkty położenia, wszelkie zdarzenia i usterki oraz aktywność i tożsamość kierowcy. To dlatego są tak istotne we wszystkich pojazdach używanych do realizacji przewozów drogowych.
Urządzenie tego typu zainstalowane w pojeździe musi być zgodne z określonymi wymogami i normami (a przede wszystkim z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1360/2002 z 13 czerwca 2002 r. i Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym). Kalibracja tachografu to zaś proces mający na celu upewnienie się, że rejestruje on dane w prawidłowy sposób.
Uwaga!
Montaż tachografu cyfrowego jest wymagany w samochodach ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t, przeznaczonych do transportu rzeczy i zarejestrowanych po 1 maja 2006r.
Sprawdź również: System SENT – regulacje prawne, lista towarów
Legalizacja (kalibracja) tachografu to procedura polegająca na potwierdzeniu lub zaktualizowaniu parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci urządzenia. Zapewnia to prawidłowe działanie sprzętu. W ramach tej usługi przeprowadza się również weryfikację funkcjonowania tachografu. Podczas pierwszej kalibracji zatwierdza się dane takie jak:
Przy następnych zazwyczaj podlegają one jedynie weryfikacji. Aktualizacji ulegają jednak parametry kalibracyjne w momencie aktywacji, pierwszej kalibracji po aktywacji urządzenia, pierwszej kalibracji w obecnym pojeździe (zgodnie z VIN), a także pięciu ostatnich kalibracji.
W pamięci urządzenia zawsze są przechowywane dane na temat tego, jaki typ kalibracji przeprowadzono i kto jej dokonał (nazwisko fachowca lub nazwa warsztatu) oraz informacje o karcie warsztatowej.
Kalibracji trzeba zawsze poddawać nowe tachografy nie później niż w ciągu 14 dni od daty rejestracji pojazdu (niezależnie od tego, czy pojazd jest nowy, czy używany). Wówczas fachowiec dba o to, by wszystkie dane w urządzeniu były prawidłowe. Następnie należy przeprowadzać kalibrację nie rzadziej niż raz na dwa lata. Jej dowodem jest tabliczka instalacyjna umieszczana na ramie drzwi pojazdu, przy słupku B, przy drzwiach kierowcy lub przy tachografie. Widnieje na niej data ważności legalizacji tachografu.
Istnieją jednak również nietypowe sytuacje, w których należy przeprowadzić kalibrację tachografu, nawet jeśli nie upłynął jeszcze termin ważności tej poprzedniej. Należą do nich w szczególności:
Warto o tym pamiętać, ponieważ kary za brak kalibracji mogą być dotkliwe!
Terminy kalibracji tachografów muszą być ściśle przestrzegane. Zazwyczaj to do kierowcy należy obowiązek zgłaszania takiej konieczności. Odpowiedzialność za nieterminową kalibrację ponoszą jednak zarządzający transportem w przedsiębiorstwie oraz przewoźnik. Kary wynoszą odpowiednio 2000 i 1000 zł. Kierowca może również otrzymać mandat karny. Kary są znacznie wyższe niż koszt legalizacji tachografu, dlatego tym bardziej nie warto unikać tego obowiązku.
Każda kalibracja tachografu musi być przeprowadzona przez odpowiedni podmiot, to znaczy warsztat posiadający właściwe uprawnienia lub Stację Kontroli Pojazdów. Znalezienie serwisu nie powinno stanowić problemu – działają one w niemal każdym mieście. Czasami można również skorzystać z usługi z dojazdem do klienta. Ile kosztuje kalibracja tachografu? Cena nie jest wygórowana. To ok. 200-300 zł w zależności od lokalizacji. Warto przypomnieć, że jest to wydatek, który trzeba ponieść zaledwie raz na dwa lata.
Chcesz dowiedzieć się więcej o prawach i obowiązkach przewoźników? Przeczytaj artykuł: Obowiązkowe dokumenty transportowe kierowcy wykonującego przewóz
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).