e-TOLL
29 czerwca, 2021
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Kierowcy ciężarówek i autobusów są przyzwyczajeni do konieczności uiszczania opłat drogowych. Są również świadomi, że grożą im kary za brak viaTOLL lub nieodpowiednie czy też nieuczciwe korzystanie z systemu. Wkrótce jednak viaTOLL zniknie i będzie można korzystać tylko z systemu e-TOLL naliczającego opłaty za przejazd za pośrednictwem GPS. Czy wpłynie to w jakikolwiek sposób na konsekwencje nieprzestrzegania przepisów? Czy naliczane w systemach e-TOLL i viaTOLL kary będą takie same?
Obecnie system viaTOLL jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz dla autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Bazuje on na zamontowanym w pojeździe nadajniku radiowym (viaBOX), który komunikuje się z bramownicami umieszczonymi nad płatnymi odcinkami dróg. Opłaty są obowiązkowe, a w przypadku naruszenia tego obowiązku użytkownik naraża się na karę administracyjną.
Kara za viaTOLL bywa naliczana w różnych sytuacjach, najczęściej są to:
Kara za brak viaTOLL oraz większość pozostałych naruszeń stanowią odpowiedzialność właściciela lub posiadacza pojazdu. Na kierowcę może jedynie zostać nałożona kara za wprowadzenie do urządzenia nieprawidłowych danych o kategorii pojazdu.
W systemie viaTOLL taryfikator kar jest dość prosty. Opłata zależy od rodzaju przewinienia i klasy pojazdu. Naliczane w systemie viaTOLL kary mogą wynosić:
Warto również wiedzieć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami na tego samego adresata sankcji nie może być nałożona więcej niż jedna kara za naruszenie tej samej kategorii w ciągu jednego dnia. Dlatego nie jest możliwe, aby w viaTOLL kara za każdą bramkę była naliczana oddzielnie.
Nawet jeśli na użytkownika została nałożona kara za brak viaTOLL, odwołanie jest możliwe. Na każdej decyzji administracyjnej widnieje pouczenie, zgodnie z którym użytkownikowi przysługuje możliwość odwołania się w ciągu 14 dni od momentu jej otrzymania. Kara może być uchylona, jeśli stwierdzi się, iż była nałożona niezgodnie z prawem. Zanim to jednak nastąpi użytkownik może być poproszony o złożenie wyjaśnień.
W przypadku nieprawidłowego działania lub braku rejestracji w systemie viaTOLL kara za każdą bramkę nie będzie naliczana. Jednej osobie może być bowiem naliczona tylko jedna kara w ciągu dnia za przewinienie określonego rodzaju.
Sprawdź również: Punkty viaTOLL znikają z mapy? Szereg zmian wraz z e-TOLL
Czy kary za brak viaTOLL będą też obowiązywać po przejściu na nowy system e-TOLL? Tak! Nowy sposób naliczania opłat również będzie obowiązkowy. Okres przejściowy, w którym będą działać oba systemy, ma się zakończyć 30 września 2021 roku. Po tej dacie osoby, które nie przejdą na e-TOLL mimo takiego obowiązku, mogą zostać ukarane. Więcej o nowym systemie tutaj: viaTOLL po nowemu – nie będzie korków na autostradach? Plusy rozwiązania
Wysokość kar reguluje, podobnie jak w przypadku viaTOLL, ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Warto zaznaczyć, że:
Warto więc zawczasu zainteresować się nową wersją systemu viaTOLL i zadbać o jej prawidłowe wdrożenie!
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).