e-TOLL
29 czerwca, 2021
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Myto od ciężarówek to opłata za użytkowanie dróg, w szczególności autostrad. Do tej pory była ona naliczana przez system viaTOLL, ale w 2021 roku kierowców czeka zmiana. Nowy system będzie się opierał na technologii GPS, a opłaty będą automatycznie naliczane na podstawie lokalizacji pojazdu. Użytkownicy będą mieli kilka możliwości w zakresie sposobu dostarczania danych do nowego systemu e-TOLL. Jakie to możliwości i na czym dokładnie będzie polegał pobór opłat „po nowemu”?
Myto od ciężarówek od pewnego czasu jest pobierane automatycznie. System viaTOLL działa od dekady i wykorzystuje technologię radiową. Zamontowane w pojazdach urządzenia pokładowe naliczają opłaty na podstawie sygnałów odebranych od bramownic umieszczonych nad drogą. W ten sposób ciężarówki mogą się wygodnie poruszać po drogach, a opłaty są naliczane z dużą skutecznością. Wkrótce jednak viaTOLL odejdzie do lamusa, a e-myto będzie naliczane na zupełnie nowych zasadach.
Nowy system e-TOLL ma być jeszcze bardziej niezawodny i jeszcze wygodniejszy. Jego architektura oparta jest o system GPS, czyli lokalizacji satelitarnej. System będzie odczytywać pozycję pojazdu i na tej podstawie naliczać należne opłaty. Jest on skierowany w pierwszej kolejności do pojazdów ciężarowych i autobusów – ich właściciele mają możliwość korzystania z e-TOLL od początku czerwca 2021 roku.
W lipcu 2021 r. skończy się okres przejściowy i elektroniczny pobór opłat na autostradach z użyciem GPS stanie się obowiązkowy, początkowo tylko dla ciężarówek i autobusów. Kierowcy samochodów osobowych otrzymają możliwość korzystania z e-TOLL w grudniu.
Stosowany do tej pory system viaTOLL niedługo przejdzie do historii. Od teraz opłaty będą naliczane za pośrednictwem systemu GPS.
Naliczanie myta z nowym systemem ma być precyzyjne i proste, podobnie jak uiszczanie opłat. Rozwiązanie zaprojektowano z myślą o minimalizowaniu formalności, dlatego wszystko będzie można załatwić online. Każdy użytkownik otrzyma również dostęp do swojego indywidualnego konta, a wraz z nim do wszystkich naliczonych opłat. Dostępne będą różne metody zbierania danych lokalizacyjnych oraz płatności, a ich wybór będzie dowolny.
Myto od ciężarówek (a później również od samochodów osobowych) za przejazd autostradą będzie naliczane zgodnie z lokalizacją pojazdu za pośrednictwem wybranej przez użytkownika metody wysyłania danych. Dostępne są trzy metody. Jakie?
Dostępna bezpłatnie w Google Play lub Android to najprostsze rozwiązanie dla wszystkich kierowców. Narzędzie jest przejrzyste i łatwe w obsłudze. Bardzo prosta jest również rejestracja w systemie. Poza dokonywaniem opłat dostępne będą również opcje dotyczące monitorowania stanu konta oraz realizacji obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO. Wątpliwości może jednak budzić niezawodność komunikacji aplikacji z systemem satelitarnej nawigacji. Zagrożenie mogą stanowić przerwy w łączności, jak również kwestie związane z baterią urządzenia mobilnego.
To sposób na dokładniejsze monitorowanie położenia pojazdu. Urządzenia OBU będą dostępne w punktach obsługi klienta e-TOLL oraz u operatorów. Istnieje możliwość zastosowania urządzeń, które pomogą również w kontrolowaniu całej floty pojazdów.
To wbudowany już w pojeździe moduł GPS. Przed jego zastosowaniem należy sprawdzić, czy jest kompatybilny z systemem e-TOLL. W celu monitorowania stanu konta konieczne jest powiązanie ZSL z aplikacja mobilną lub skorzystanie z Internetowego Konta Klienta systemu e-TOLL. Istnieje możliwość wykorzystania urządzeń pokładowych używanych do tej pory do innych celów – np. monitorowania trasy przejazdu, czasu pracy kierowców itp. (takich jak GeoNAVI).
Wybór w tym zakresie jest absolutnie dowolny. Ważne jedynie, by wdrożyć wybrane rozwiązanie zanim e-TOLL całkowicie zastąpi viaTOLL. Jakie? Więcej na ten temat w naszym artykule: Urządzenia do poboru opłat drogowych e-TOLL – OBU czy GPS?
Czytaj również: Monitoring GPS TIR – dlaczego trzeba go założyć?
Użytkownicy systemu mają do wyboru również dwa sposoby uiszczania opłat z tytułu myta od ciężarówek. Dostępne będą:
Przeczytaj również: Systemy rozliczania opłat drogowych dla ciężarówek w Europie – myto, e-myto, EETS
Warto wiedzieć, że konto w trybie płatności okresowej wymaga zatwierdzenia złożonego zabezpieczenia. Dopóki tak się nie stanie, dostępne będzie jedynie rozliczenie przedpłacone. Co ważne, do każdego z kont będzie można przypisać wiele pojazdów. Ponadto wszelkie zabezpieczenia ustanowione dla umów viaTOLL przepadną wraz z wygaśnięciem systemu. Dlatego konieczne będzie złożenie zupełnie nowych dokumentów lub dokonanie wpłaty.
Warto wykorzystać możliwość wyboru, jaką daje nowy system naliczający myto od ciężarówek i dokładnie przeanalizować dostępne opcje, aby wybrać najlepszą. Szczególnie istotna jest kwestia przekazywania danych lokalizacyjnych – wszelkie problemy techniczne zwykle będą bowiem skutkować przeniesieniem odpowiedzialności na użytkownika. Dlatego warto zdecydować się na niezawodne, wysokiej jakości urządzenie GPS, które pomoże bezproblemowo korzystać z elektronicznego poboru opłat na autostradach.
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).