Wpis blogowy

Nowy system poboru opłat za drogi – co się zmienia i kiedy?

e-TOLL terminy

29 czerwca, 2021

Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl

System poboru opłat na autostradach - e-tollgps.pl

Kilkakrotnie przekładane wdrożenie nowego systemu poboru opłat za drogi wreszcie staje się faktem. e-TOLL będzie bazować wyłącznie na danych geolokalizacyjnych (GPS), dzięki czemu będzie możliwe zlikwidowanie bramek na autostradach i usprawnienie ruchu. Kierowcy muszą się jednak przygotować na pewne zmiany. Sprawdź, jak będzie działał elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami i kto będzie musiał z niego korzystać.

Nowy system poboru opłat – podstawowe informacje

Nowy system poboru opłat otrzymał nazwę e-TOLL. Został skonstruowany w oparciu o dane GPS i w celu usprawnienia obsługi opłat przejazdowych. Dużym atutem tego rozwiązania będzie możliwość całkowicie zdalnego i samodzielnego wykonywania wszystkich operacji takich jak:

  • rejestracja w systemie,
  • dodawanie pojazdów do konta klienta,
  • dokonywanie wpłat,
  • kontrolowanie przejazdów i naliczonych opłat.

Dzięki temu wizyty w punktach obsługi nie będą konieczne. Obsługa będzie możliwa za pomocą Internetowego Konta Klienta (IKK) lub też połączonej z nim darmowej aplikacji mobilnej dostępnej w Google Play Store i AppStore.

Nowy system poboru opłat na autostradach i innych płatnych odcinkach dróg będzie działać automatycznie, podobnie jak dzisiejszy system viaTOLL. Nie będzie jednak wykorzystywać danych radiowych, a geolokalizację (GPS). Dzięki temu bramownica viaTOLL będzie niepotrzebna do zarejestrowania przejazdu i poboru opłaty, a w pojazdach nie trzeba będzie montować specjalnych nadajników viaBOX.

Elektroniczny system poboru opłat e-TOLL – dla kogo?

Kogo dotyczy nowy elektroniczny system poboru opłat? Wszystkich kierowców, którzy poruszają się płatnymi odcinkami dróg

e-TOLL dla ciężarówek

W pierwszej kolejności do założenia kont e-TOLL i przejścia na nową metodę będą zobowiązani kierowcy pojazdów ciężkich, czyli takich, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, a także autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System e-TOLL działa dla nich już od 1 czerwca 2021 roku. Do końca września 2021 trwa jednak okres przejściowy, w którym można jeszcze korzystać z poprzedniego systemu viaTOLL. Później opłaty drogowe dla ciężarówek będą pobierane tylko przez e-TOLL, a każdy, kto nie przystąpi do programu będzie musiał się liczyć z karami administracyjnymi.

 e-TOLL dla samochodów osobowych i motocykli

Elektroniczny system poboru opłat będzie wprowadzony również dla pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych i motocykli. Początek jego obowiązywania ustalono na 1 grudnia 2021 roku, choć ta data może się jeszcze zmienić. Aplikacja e-TOLL pozwalająca korzystać z tej metody wnoszenia opłat i omijania bramek na autostradzie jest już dostępna dla chętnych!

Systemy poboru opłat drogowych – bramki na autostradzie - e-tollgps.pl

Zatrzymywanie się w celu opłacenia przejazdu autostradą już niedługo nie będzie potrzebne. Chętni kierowcy samochodów osobowych mogą przetestować system e-TOLL już teraz, ściągając darmową aplikację.

Elektroniczny system poboru opłat dla pojazdów ciężkich oraz autobusów – jak to działa?

Jak zatem korzystać z systemu e-TOLL? Zależy to od typu pojazdu, którym porusza się kierowca. 

Użytkownicy pojazdów ciężkich i autobusów mają do wyboru 3 metody zbierania i przekazywania danych geolokalizacyjnych oraz naliczania opłat. Są to:

  • aplikacja e-TOLL na urządzenia mobilne – dostępna za darmo na smartfony i tablety z systemem Android lub iOS;
  • urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit) – do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji dopuszczonych operatorów urządzeń pokładowych;
  • Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS.

Wszyscy kierowcy będą zmuszeni zastąpić wybranym rozwiązaniem viaBOX, dzięki któremu do tej pory korzystali z viaTOLL, do 30 września 2021 roku. 

Każda z powyższych metod ma swoje wady i zalety, dlatego warto dobrze się zastanowić przed podjęciem decyzji. Może w tym pomóc nasz artykuł: Myto od ciężarówek – naliczanie i pobór opłat po nowemu (różne sposoby – który wybrać?).

Warto wiedzieć, że opłaty drogowe dla ciężarówek  będą naliczane na dokładnie takich samych zasadach jak do tej pory. Na razie nie ma również konkretnych planów związanych z włączeniem do systemu nowych odcinków płatnych.

“Uwaga! Zakup OBU lub ZSL można odliczyć od dochodu

29 czerwca 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z 20 maja br. – o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – wprowadzającej ulgę na zakup urządzeń OBU/ZSL. Oznacza to, że koszty nabycia (w tym również leasingu) urządzeń e-TOLL można odliczać od dochodu. Zgodnie z nowymi regulacjami odliczeniu podlegają też koszty utrzymania tych urządzeń, czyli np. koszty abonamentu.

Wysokość odliczenia jest uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL, a maksymalna kwota ulgi na jeden pojazd podatnika, który dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie, wynosi 500 zł netto


Nowy system poboru opłat na autostradach – pojazdy lekkie 

Co natomiast zmieni się dla osób kierujących pojazdami lekkimi (motocyklami i samochodami osobowymi)? Jak wspomnieliśmy, również będą musieli przejść na nowy system, ale dopiero od 1 grudnia 2021 roku. Nowy system poboru opłat na autostradach nie będzie wymagał instalowania w pojeździe żadnych dodatkowych urządzeń. Będzie można z niego korzystać poprzez jedną z dwóch metod:

  • aplikację e-TOLL na urządzenia mobilne – dostępną za darmo na smartfony i tablety z systemem Android lub iOS;
  • zakup biletu autostradowego – np. na stacji benzynowej.

Dzięki temu system poboru opłat na autostradach nie będzie wykluczał nikogo – również osób które nie korzystają ze smartfonów lub nie chcą przystępować do elektronicznego systemu e-TOLL. 

Nowy system poboru opłat – na jakich odcinkach obowiązuje?

Nowy system poboru opłat będzie działał na razie tylko na dwóch odcinkach:

  • na autostradzie A2 (Konin – Stryków),
  • na autostradzie A4 (Bielany Wrocławskie – Sośnica).

Stawki również nie pójdą w górę i będą wynosiły 0,05 zł/km dla motocykli oraz 0,10 zł/km dla samochodów osobowych. Koszt przejechania konkretnego odcinka można sprawdzić na stronie systemu e-TOLL. Dostępny jest również kalkulator tras.

Podobne Wpisy

e-TOLL OBU pod zapalniczkę

  • content

    Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.

  • content

    Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.

  • content

    Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.

  • content

    Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

169 PLN/szt.

+23% VAT

Zamów

169 PLN/szt.

+23% VAT

Zamów

e-TOLL OBU do samodzielnego montażu

  • Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.

  • Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).

  • Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT

  • Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).

Dowiedz się więcej