firma transportowa
14 stycznia, 2022
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Każde zadanie transportowe jest unikalne, a trudność jego organizacji zależy od wielu czynników. Do bardziej skomplikowanych zawsze należy między innymi transport nienormatywny. Wiąże się on z większymi trudnościami, wykorzystaniem innej infrastruktury i specjalnymi formalnościami. Dowiedz się, jak zorganizować przewóz ładunków ponadgabarytowych w transporcie drogowym i co wchodzi w koszty takiego przedsięwzięcia.
Transport nienormatywny (ponadgabarytowy) dotyczy przewozu ładunków, które przekraczają określone normy związane z:
To parametry, które mają duże znaczenie w przypadku transportu drogowego. Zbyt duża szerokość czy długość ładunku może stwarzać zagrożenie na drodze, natomiast przekraczająca normy masa wywiera zbyt duży nacisk na drogę. Dlatego jeśli chociaż jeden z tych czynników przekracza przyjęte w przepisach normy, mówi się o transporcie nienormatywnym, ponadnormatywnym lub ponadgabarytowym.
Dokładniej przewóz nienormatywny ma miejsce wtedy, gdy:
Nakłada to na przewoźnika dodatkowe obowiązki formalne, a ich niedopełnienie może skutkować surowymi karami, dlatego warto mieć na uwadze te wartości!
Przeczytaj również: Załadunek i rozładunek towarów – kto za niego odpowiada i o co należy zadbać w jego trakcie?
Na czym polegają specjalne zasady przewozu, które obejmują każdy ładunek nienormatywny? W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę zapisy kodeksu drogowego. Zgodnie z nimi:
W pierwszej kolejności należy uzyskać zezwolenie. Jakie i od kogo? To zależy od rozmiarów i typu ładunku. Istnieje 7 kategorii zezwoleń – pierwsze dwie są przeznaczone dla tzw. ładunków podzielnych, a pozostałe dla niepodzielnych.
W zależności od typu zezwolenia należy się zwrócić do zarządcy drogi, starosty, Naczelnika Urzędu Celnego lub GDDKiA. Następnie należy uiścić opłatę. Kolejno konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie ładunku i przygotowanie transportu. Konieczne będą też odpowiednie oznaczenia. Jakie?
Sam przewóz nienormatywny zwykle odbywa się w godzinach nocnych (pomiędzy 22 a 5 rano) – ze względu na mniejszy ruch na drogach stwarza wówczas mniejsze zagrożenie i jest po prostu łatwiej go zorganizować.
Analizując powyższe wymagania, nietrudno się domyślić, że transport drogowy ponadgabarytowy będzie generował wyższe koszty niż standardowe zadania przewozowe. Ile dokładnie może to kosztować? Każdorazowo dokonuje się indywidualnej kalkulacji. Bierze się przy niej pod uwagę czynniki takie jak:
Pomocne mogą się okazać również inne informacje przekazane przez zlecającego, szczególnie te dotyczące specyfiki ładunku, a więc jego rodzaju, tego, jak rozkłada się ciężar czy też tego, w jaki sposób może być mocowany.
Co w największym stopniu wpływa na koszty, gdy chodzi o transport nienormatywny? To między innymi konieczność zastosowania specjalistycznych środków transportowych i sprzętu. W zależności od specyfiki ładunku te koszty mogą być zróżnicowane. Wpływ na koszt ma też rodzaj wymaganego zezwolenia. Przy zezwoleniu kategorii VII należy wziąć pod uwagę czas oczekiwania na jego otrzymanie. Trzeba więc wystąpić o jego uzyskanie z odpowiednim wyprzedzeniem.
W określonych przypadkach konieczne jest też skorzystanie z dodatkowego pojazdu pilotującego. Transport nienormatywny musi być:
Oczywiście oznacza to dodatkowe koszty zależne od rodzaju, przebiegu i długości trasy. Należy również zwrócić uwagę, czy przy transporcie nie będzie konieczna asysta policji oraz wziąć pod uwagę koszty przygotowania i zabezpieczenia trasy.
Ponadto realizując przewóz ładunków ponadgabarytowych w transporcie drogowym, trzeba brać pod uwagę koszty:
Ponadto nie można zapominać o ubezpieczeniu, które również jest kalkulowane indywidualnie.
Interesuje Cię temat nietypowych zadań przewozowych? Sprawdź również ten artykuł: Przewóz towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym – warunki
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).