Potrzebujesz urządzenia e-TOLL?

U NAS KUPISZ JE OD RĘKI!

zamów e-TOLL
Brexit – transport drogowy po wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE - e-tollgps.pl

Konsekwencje tzw. Brexitu, czyli wystąpienia Wielkiej Brytanii z szeregów UE są odczuwalne w wielu gałęziach biznesu i dziedzinach życia. Ze znaczącymi zmianami muszą się liczyć również przewoźnicy zajmujący się transportem międzynarodowym. Sprawdź, jak wpłynął Brexit na transport drogowy i w jaki sposób trzeba dostosować procedury.

Brexit – transport drogowy pomiędzy Wielką Brytanią i UE po 1 stycznia 2021

W związku z Brexitem, czasy swobodnej wymiany gospodarczej pomiędzy krajami UE a Wielką Brytanią można uznać za zakończone. To bardzo ważna kwestia dla polskich firm transportowych, które znajdują się w czołówce podmiotów obsługujących te trasy. Wielka Brytania stała się oficjalnie „krajem trzecim” 1 stycznia 2021 roku. Od tej pory obowiązują więc dodatkowe formalności przy przekraczaniu granicy i wykonywaniu przewozów z lub do tego kraju, choć głównym dokumentem uprawniającym do transportu na terenie Zjednoczonego Królestwa nadal jest licencja wspólnotowa.

Jak wyglądają odprawy celne w Wielkiej Brytanii? O czym trzeba pamiętać przy obsłudze tras do tego kraju? Czytaj dalej!

Może Cię również zainteresować: Uwaga! Od lutego 2022 transport odpadów objęty systemem SENT

Brexit – odprawy celne

Po Brexicie transport towarów do Wielkiej Brytanii musi się odbywać w tranzycie celnym. Oznacza to, że każdy przewoźnik realizujący export do Wielkiej Brytanii w 2021 roku lub później musi uzyskać dostęp do jednego z dwóch reżimów tranzytowych TIR lub też T1/T2.

Odprawy celne – Wielka Brytania a Unia Europejska - e-tollgps.pl
Brexit oznacza powrót procedur celnych i kontroli przy przekraczaniu granic pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską. Możliwe jest usprawnienie procedur. Wymaga to zastosowania jednej z dwóch międzynarodowych konwencji – TIR lub T1/T2.

TIR – Międzynarodowy Transport Drogowy

TIR to międzynarodowa konwencja umożliwiająca uproszczenie procedur celnych, a tym samym szybszy przewóz towarów przez granicę. Z tzw. karnetem TIR nie trzeba przechodzić kontroli na granicy ani wypełniać dokumentacji celnej. Wszelkie formalności związane z oclonym towarem są bowiem realizowane w głębi kraju.

O dostęp do TIR i uproszczenie tym samym odprawy celnej do Wielkiej Brytanii można ubiegać się za pośrednictwem Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które wydaje również niezbędne w tym systemie karnety. Potrzebne jest również pozwolenie dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie – w celu jego uzyskania należy złożyć odpowiedni wniosek.

T1/T2 – Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu

T1/T2 to kolejne narzędzie, które może ułatwić utrudniony przez Brexit transport drogowy z Wielką Brytanią. Jest to konwencja pozwalająca na przewóz towarów pomiędzy krajami UE a państwami EFTA. Do tej pory należały do nich Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Liechtenstein, Turcja, Serbia i Macedonia. Od stycznia 2021 roku dołączyła do nich Wielka Brytania. Jest to procedura cyfrowa, dzięki czemu kierowca realizujący przejazd nie potrzebuje dodatkowych dokumentów. T1 odnosi się do towarów niepochodzących z Unii Europejskiej, a T2 do towarów z UE.

Procedura T1/T2 jest szczególnie istotna w obliczu kolejnych zmian w procedurach, jakie nastąpiły 1 stycznia 2022 roku. Od tego dnia konieczna jest rejestracja każdego wjazdu do Wielkiej Brytanii za pomocą systemu GVMS.

Transport drogowy po Brexicie – numer EORI

Numer EORI (Economic Operators Registration and Identification – Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych) jest potrzebny każdej firmie wykonującej jakiekolwiek czynności celne na terenie Unii Europejskiej. Bez niego wjazd do Wielkiej Brytanii jest niemożliwy.

Numer EORI w Polsce jest tworzony w oparciu o NIP. Związanymi z tym formalnościami zajmuje się administracja celna.

Sprawdź też: Jak przygotować auto ciężarowe do długiej trasy?

Brexit – transport drogowy do hrabstwa Kent z dodatkowymi wymaganiami

Konsekwencje Brexitu obejmują również konieczność uzyskania specjalnej przepustki przy wjeździe do brytyjskiego hrabstwa Kent, gdzie znajdują się Eurotunel oraz port w Dover. Kent Access Permit (KAP) to specjalny elektroniczny dokument wymagający dopełnienia kilku dodatkowych formalności. Dotyczy każdego pojazdu o masie większej niż 7,5 tony, również przy wjeździe „na pusto”. Jest ważny zaledwie 24 godziny, a jego brak może grozić karą dla kierowcy w wysokości 300 funtów.

Wzmożone kontrole bezpieczeństwa pojazdów

Należy zwrócić uwagę również na wzmożone kontrole bezpieczeństwa pojazdów. Kierowcy są sprawdzani pod względem przejścia wymaganych szkoleń, a pojazdy monitorowane w zakresie zastosowanych środków bezpieczeństwa. Jeśli w pojeździe zostaną wykryci nielegalni imigranci, kierowca oraz przewoźnik muszą się liczyć z wysokimi karami (2000 funtów za każdego imigranta). Należy więc zapoznać się z wymaganiami Border Force i zwracać uwagę na stosowanie wszystkich wymaganych zabezpieczeń.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat obowiązujących przepisów prawa? Interesują Cię regulacje wpływające na transport drogowy w Unii Europejskiej? Sprawdź nasz artykuł dotyczący aktów prawnych regulujących transport drogowy towarów w UE.

Udostępnij
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments