Potrzebujesz urządzenia e-TOLL?

U NAS KUPISZ JE OD RĘKI!

zamów e-TOLL
Myto od ciężarówek – e-tollgps.pl

Myto od ciężarówek to opłata za użytkowanie dróg, w szczególności autostrad. Do tej pory była ona naliczana przez system viaTOLL, ale w 2021 roku kierowców czeka zmiana. Nowy system będzie się opierał na technologii GPS, a opłaty będą automatycznie naliczane na podstawie lokalizacji pojazdu. Użytkownicy będą mieli kilka możliwości w zakresie sposobu dostarczania danych do nowego systemu e-TOLL. Jakie to możliwości i na czym dokładnie będzie polegał pobór opłat „po nowemu”?

E-myto według nowych zasad – czym jest e-TOLL?

Myto od ciężarówek od pewnego czasu jest pobierane automatycznie. System viaTOLL działa od dekady i wykorzystuje technologię radiową. Zamontowane w pojazdach urządzenia pokładowe naliczają opłaty na podstawie sygnałów odebranych od bramownic umieszczonych nad drogą. W ten sposób ciężarówki mogą się wygodnie poruszać po drogach, a opłaty są naliczane z dużą skutecznością. Wkrótce jednak viaTOLL odejdzie do lamusa, a e-myto będzie naliczane na zupełnie nowych zasadach.

Kiedy i dla kogo e-TOLL?

Nowy system e-TOLL ma być jeszcze bardziej niezawodny i jeszcze wygodniejszy. Jego architektura oparta jest o system GPS, czyli lokalizacji satelitarnej. System będzie odczytywać pozycję pojazdu i na tej podstawie naliczać należne opłaty. Jest on skierowany w pierwszej kolejności do pojazdów ciężarowych i autobusów – ich właściciele mają możliwość korzystania z e-TOLL od początku czerwca 2021 roku. 

W lipcu 2021 r. skończy się okres przejściowy i elektroniczny pobór opłat na autostradach z użyciem GPS stanie się obowiązkowy, początkowo tylko dla ciężarówek i autobusów. Kierowcy samochodów osobowych otrzymają możliwość korzystania z e-TOLL w grudniu.

Myto drogowe – system viaTOLL – e-tollgps.pl

Stosowany do tej pory system viaTOLL niedługo przejdzie do historii. Od teraz opłaty będą naliczane za pośrednictwem systemu GPS.

Elektroniczny pobór opłat na autostradach – różne możliwości

Naliczanie myta z nowym systemem ma być precyzyjne i proste, podobnie jak uiszczanie opłat. Rozwiązanie zaprojektowano z myślą o minimalizowaniu formalności, dlatego wszystko będzie można załatwić online. Każdy użytkownik otrzyma również dostęp do swojego indywidualnego konta, a wraz z nim do wszystkich naliczonych opłat. Dostępne będą różne metody zbierania danych lokalizacyjnych oraz płatności, a ich wybór będzie dowolny.

Myto od ciężarówek (a później również od samochodów osobowych) za przejazd autostradą będzie naliczane zgodnie z lokalizacją pojazdu za pośrednictwem wybranej przez użytkownika metody wysyłania danych. Dostępne są trzy metody. Jakie?

Dostępna bezpłatnie w Google Play lub Android to najprostsze rozwiązanie dla wszystkich kierowców. Narzędzie jest przejrzyste i łatwe w obsłudze. Bardzo prosta jest również rejestracja w systemie. Poza dokonywaniem opłat dostępne będą również opcje dotyczące monitorowania stanu konta oraz realizacji obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO. Wątpliwości może jednak budzić niezawodność komunikacji aplikacji z systemem satelitarnej nawigacji. Zagrożenie mogą stanowić przerwy w łączności, jak również kwestie związane z baterią urządzenia mobilnego.

To sposób na dokładniejsze monitorowanie położenia pojazdu. Urządzenia OBU będą dostępne w punktach obsługi klienta e-TOLL oraz u operatorów. Istnieje możliwość zastosowania urządzeń, które pomogą również w kontrolowaniu całej floty pojazdów.

To wbudowany już w pojeździe moduł GPS. Przed jego zastosowaniem należy sprawdzić, czy jest kompatybilny z systemem e-TOLL. W celu monitorowania stanu konta konieczne jest powiązanie ZSL z aplikacja mobilną lub skorzystanie z Internetowego Konta Klienta systemu e-TOLL. Istnieje możliwość wykorzystania urządzeń pokładowych używanych do tej pory do innych celów – np. monitorowania trasy przejazdu, czasu pracy kierowców itp. (takich jak GeoNAVI).

Wybór w tym zakresie jest absolutnie dowolny. Ważne jedynie, by wdrożyć wybrane rozwiązanie zanim e-TOLL całkowicie zastąpi viaTOLL. Jakie? Więcej na ten temat w naszym artykule dotyczącym urządzeń do poboru opłat drogowych.

“Uwaga! Zakup OBU lub ZSL można odliczyć od dochodu

29 czerwca 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z 20 maja br. – o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – wprowadzającej ulgę na zakup urządzeń OBU/ZSL. Oznacza to, że koszty nabycia (w tym również leasingu) urządzeń e-TOLL można odliczać od dochodu. Zgodnie z nowymi regulacjami odliczeniu podlegają też koszty utrzymania tych urządzeń, czyli np. koszty abonamentu.

Wysokość odliczenia jest uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL, a maksymalna kwota ulgi na jeden pojazd podatnika, który dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie, wynosi 500 zł netto


Czytaj również: Monitoring GPS TIR – dlaczego trzeba go założyć?

Jak opłacać myto drogowe według nowych zasad?

Użytkownicy systemu mają do wyboru również dwa sposoby uiszczania opłat z tytułu myta od ciężarówek. Dostępne będą:

Warto wiedzieć, że konto w trybie płatności okresowej wymaga zatwierdzenia złożonego zabezpieczenia. Dopóki tak się nie stanie, dostępne będzie jedynie rozliczenie przedpłacone. Co ważne, do każdego z kont będzie można przypisać wiele pojazdów. Ponadto wszelkie zabezpieczenia ustanowione dla umów viaTOLL przepadną wraz z wygaśnięciem systemu. Dlatego konieczne będzie złożenie zupełnie nowych dokumentów lub dokonanie wpłaty.

E-myto na nowych zasadach – co wybrać?

Warto wykorzystać możliwość wyboru, jaką daje nowy system naliczający myto od ciężarówek i dokładnie przeanalizować dostępne opcje, aby wybrać najlepszą. Szczególnie istotna jest kwestia przekazywania danych lokalizacyjnych – wszelkie problemy techniczne zwykle będą bowiem skutkować przeniesieniem odpowiedzialności na użytkownika. Dlatego warto zdecydować się na niezawodne, wysokiej jakości urządzenie GPS, które pomoże bezproblemowo korzystać z elektronicznego poboru opłat na autostradach.

Udostępnij
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments