Uruchomienie wersji testowej GEONAVI dla użytkowników w lutym

GeoNavi

Opublikowano: 28.02.2021

Potrzebujesz urządzenia e-TOLL?

U NAS KUPISZ JE OD RĘKI!

zamów e-TOLL

Zgodnie z przepisami, które weszły w życie w 2020 roku, już od kwietnia 2021 będzie obowiązywał nowy system uiszczania opłat za przejazdy drogami krajowymi. Dotąd obowiązywał system viaTOLL, który polegał na poborze opłat podczas przejazdu kierowców przez bramownice ustawione na autostradzie. Nowy system, który ma zastąpić viaTOLL, będzie umożliwiał opłacanie przejazdu elektronicznie, dzięki czemu bramownice zostaną zlikwidowane i upłynni się ruch na drogach. 

E-TOLL, bo tak nazywa się nowy system, ma działać w oparciu o dane z nawigacji, na podstawie których określana będzie kwota do zapłaty. System na razie jest w fazie testów, a w lutym uruchomiono wersję testową GEONAVI dla użytkowników.

Czym jest GEONAVI?

GEONAVI to monitoring GPS, doskonale znany wszystkim firmom transportowym. Umożliwia monitorowanie przejazdów samochodów ciężarowych – śledzenie trasy, postojów czy kontrolę tankowania. Monitoring GPS jest wymagany od przedsiębiorców przez przepisy prawa, które nakazuje pobieranie danych z tachografów co najmniej raz na 90 dni. 

Taki monitoring ma wiele zalet:

System GEONAVI ma jednak szerokie zastosowanie, nie tylko do samochodów ciężarowych, ale także do samochodów dostawczych, pojazdów rolniczych, wodnych czy kolejowych. Teraz dodatkowo monitoring GPS znajdzie swoje zastosowanie w nowym systemie poboru opłat za przejazd drogami krajowymi e-TOLL. 

GEONAVI dla e-TOLL

System e-TOLL to aplikacja na urządzenia mobilne, do której trzeba wprowadzić dane swoje oraz swojego pojazdu. Aplikacja E-TOLL będzie zarówno monitorowała trasy przejazdu samochodów, jak i umożliwiała szybkie i łatwe dokonanie koniecznych opłat. Na początku e-TOLL będzie obowiązywał pojazdy o masie przekraczającej 3,5 tony. Monitorowanie pojazdów ma być możliwe dzięki systemowi GEONAVI połączonemu z aplikacją. 

W lutym uruchomiono system GEONAVI do testowania dla użytkowników. Mogą oni wypróbowywać dodawanie pojazdów do platformy testowej e-TOLL. Pozwoli to ocenić doświadczenia użytkowników związane z obsługą aplikacji i wprowadzić jakieś ewentualne zmiany (zanim zacznie ona być obowiązkowa). Początkowo ma być obowiązkowa tylko dla ciężarówek, ale docelowo już w grudniu mają z niej korzystać właściciele wszystkich pojazdów. 

Bezpieczeństwo danych 

Wielu użytkowników ma wątpliwości co do tego, czy e-TOLL aplikacja jest całkowicie bezpieczna, jeśli chodzi o dane osobowe, które trzeba w niej podać. Ministerstwo zapewnia jednak, że dane będą przetwarzane tylko i wyłącznie na podstawie ustawy i w granicach zawartych w niej przepisów, w zakresie koniecznym do pobierania opłat za przejazdy drogami. Administratorem danych, również danych osobowych podawanych przez użytkowników w aplikacji oraz przetwarzanych w systemie jest szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). 

Dane geolokalizacyjne będą weryfikowane, a niepotrzebne dane usuwane nie rzadziej niż raz na trzy miesiące. System nie będzie również gromadził żadnych danych geolokalizacyjnych z innych odcinków dróg, które nie są płatne. Oznacza to, że o bezpieczeństwo danych podawanych w aplikacji można być spokojnym. Będą służyły tylko i wyłącznie do identyfikacji użytkownika oraz weryfikacji trasy i określenia kwot do zapłaty.

Udostępnij
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments