Potrzebujesz urządzenia e-TOLL?

U NAS KUPISZ JE OD RĘKI!

zamów e-TOLL
Pobór opłat drogowych – bramki na autostradzie - e-tollgps.pl

Nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL będzie wymagał zastosowania modułu lokalizacyjnego GPS. Dopuszczonych jest kilka możliwości – w tym korzystanie z darmowej aplikacji mobilnej na telefon lub tablet. Większym zainteresowaniem firm cieszą się jednak urządzenia lokalizacyjne typu OBU lub ZSL. Czym są? Jak działają? Który sposób przesyłania danych geolokalizacyjnych jest najlepszy? Wyjaśniamy.

Urządzenie lokalizacyjne w samochodzie czy aplikacja?

Już wkrótce nowy system poboru opłat drogowych, czyli e-TOLL, będzie jedyną dopuszczalną metodą regulowania należności za przejazdy. To platforma całkowicie elektroniczna, bazująca na danych GPS pokazujących położenie pojazdu. Opłaty będą więc naliczane automatycznie na podstawie przejechanego odcinka drogi. Jest to rozwiązanie, które ma swoich zwolenników i przeciwników, ale na pewno nie można mu odmówić wygody użytkowania.

Jak e-TOLL będzie zbierał dane o położeniu pojazdu?

W jaki sposób pozyskiwane będą dane? Przewidziano trzy metody ich wysyłania do systemu. Będzie można wykorzystać:

Urządzenie lokalizacyjne będzie musiało być zgodne z systemem e-TOLL, co będzie ustalane na podstawie przeprowadzanych testów.

Co wybrać? Wiele wskazuje na to, że większość firm zrezygnuje z aplikacji. To dlatego, że odpowiednio dobrane urządzenie do opłat drogowych będzie bardziej niezawodne i funkcjonalne. Korzystanie z aplikacji może być zaś problematyczne, szczególnie w firmach zarządzających dużymi flotami pojazdów pokonujących długie trasy.

e-TOLL – urządzenie lokalizacyjne czy aplikacja? - e-tollgps.pl

Do korzystania z e-TOLL – czyli systemu, który zastąpi viaTOLL – teoretycznie będzie potrzebny jedynie smartfon. Na dłuższą metę zdecydowanie lepszym rozwiązaniem może być jednak odrębne urządzenie lokalizacyjne

Dowiedz się więcej: e-TOLL – wady i zalety nowej aplikacji na telefon

Urządzenie lokalizacyjne w samochodzie – jaka jest różnica pomiędzy OBU a ZSL?

Dwa dostępne typy urządzenia do poboru opłat drogowych mają wiele cech wspólnych, ale też dzielą je pewne różnice. Podstawowa polega na sposobie montażu: Zewnętrzny System Lokalizacyjny jest na stałe zamontowany w pojeździe, podczas gdy OBU jest urządzeniem przenośnym, które może być podłączane np. do gniazda zapalniczki. Różnią się również sposobem wykorzystania i możliwościami.

e-TOLL OBU – wady i zalety

Urządzenia OBU są już teraz dość łatwo dostępne – również np. na stacjach benzynowych. Są też stosunkowo niedrogie. Nie wymagają specjalistycznego montażu – są przenośne i wystarczy je podłączyć do odpowiedniego gniazda w samochodzie. Dzięki temu jest również możliwe użytkowanie jednego sprzętu w różnych samochodach – należy tylko pamiętać, by odpowiedniej zmiany dokonać również w aplikacji e-TOLL. Urządzenie typu On-Board Unit jest zasadniczo prostszym rozwiązaniem od ZSL. Ma jednak również pewne wady. Jego działanie jest uzależnione od mocy baterii, co może oznaczać, że po postoju trzeba będzie odczekać kilka minut, zanim sprzęt się uruchomi, złapie sygnał i połączy z systemem. Duży problem może również stanowić przypadkowe odłączenie OBU podczas jazdy. Nie każdy system OBU korzysta też z powiadomień, przez co kontrola jego pracy staje się trudniejsza. Dlatego decydując się na korzystanie właśnie z tego typu urządzenia do poboru opłat drogowych, należy je bardzo starannie wybierać. Jeśli zdecydujesz się na odpowiedni produkt, uzyskasz również dostęp do wielu przydatnych opcji pozwalających na kontrolę firmowej floty w sposób zbliżony do urządzeń montowanych w pojeździe na stałe. Należy również pamiętać, by sprawdzić, czy wybrany system jest dopuszczony przez Krajową Administrację Skarbową do integracji z e-TOLL.

e-TOLL ZSL – wady i zalety

Zewnętrzny System Lokalizacji to nic innego jak urządzenie GPS na stałe zamontowane w pojeździe. Jest to bardziej zaawansowane rozwiązanie, które zwykle daje również większe możliwości. Dzięki temu można wykorzystać jedno urządzenie do opłat drogowych i do kontroli floty pojazdów. Nowoczesne systemy GPS typu ZSL pozwalają bowiem między innymi na:

Nie da się jednak ukryć, że zakup i montaż ZLS to inwestycja, szczególnie przy dużej flocie pojazdów. Są to dość kosztowne systemy wymagające profesjonalnego montażu. Należy również pamiętać, że urządzenie do opłat drogowych w systemie e-TOLL musi pochodzić od dopuszczonego operatora, czyli otrzymać zgodę Krajowej Administracji Skarbowej na integrację z systemem e-TOLL.

Jakie urządzenie lokalizacyjne wybrać?

A zatem jakie urządzenie lokalizacyjne wybrać? Wiele zależy od indywidualnych preferencji. Należy brać pod uwagę takie czynniki jak specyfika i cel realizowanych przewozów, a także wielkość floty i budżet na inwestycje. 

“Uwaga! Zakup OBU lub ZSL można odliczyć od dochodu

29 czerwca 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z 20 maja br. – o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – wprowadzającej ulgę na zakup urządzeń OBU/ZSL. Oznacza to, że koszty nabycia (w tym również leasingu) urządzeń e-TOLL można odliczać od dochodu. Zgodnie z nowymi regulacjami odliczeniu podlegają też koszty utrzymania tych urządzeń, czyli np. koszty abonamentu.

Wysokość odliczenia jest uzależniona od liczby posiadanych urządzeń OBU/ZSL, a maksymalna kwota ulgi na jeden pojazd podatnika, który dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie, wynosi 500 zł netto


Jeśli chcesz kupić zgodne z e-TOLL urządzenie typu ZSL lub OBU, serdecznie zachęcamy do kontaktu z naszą firmą. Oferujemy szeroki wybór zaawansowanych technologicznie, niezawodnych rozwiązań w przystępnych cenach. Nasze urządzenia uzyskały zgodę Krajowej Administracji Skarbowej na integrację z systemem e-TOLL – jesteśmy jednym z niewielu dystrybutorów, który oferuje zarówno zgodne urządzenia OBU, jak i ZSL.

Udostępnij
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments