Zasady pracy kierowców
22 stycznia, 2025
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Dzięki systemowi e-TOLL przejazd płatnymi odcinkami dróg stał się znacznie ułatwiony. Odczuły to zarówno osoby prywatne, jak i zawodowi kierowcy, którzy dzięki korzystaniu z systemu nie musieli zatrzymywać się na bramkach. Ów system to gwarancja sprawnego, bezproblemowego przejazdu i zwolnienie z konieczności pamiętania o uiszczeniu opłaty, jako że dokonuje się ona automatycznie. Wraz z nowym rokiem w życie weszły nowe stawki opłat elektronicznych e-TOLL dla pojazdów ciężkich. Rok 2025 a opłaty za autostrady – co warto wiedzieć?
Na przestrzeni ostatnich miesięcy wprowadzono kilka zmian dotyczących systemu e-TOLL. Warto przypomnieć, że w listopadzie ubiegłego roku zdecydowano się na rozszerzenie sieci płatnych dróg o 1600 kilometrów. W związku z tą decyzją – zgodnie z przewidywaniami kierowców – podniesiono również stawki za przejazd, które obowiązują od 1 stycznia 2025 roku. Należy jednak podkreślić, że nie dotyczą one każdego – z większym kosztem przejazdu drogami płatnymi muszą liczyć się kierowcy autobusów posiadających więcej niż 9 miejsc, a także kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej, która przekracza wartość 3,5 tony.
Zmiana wysokości stawek opłat elektronicznych dla pojazdów ciężkich (2025), w stosunku do tych, które obowiązywały pod koniec 2024 roku, plasuje się na poziomie kilku groszy za kilometr. Podwyżki w cenniku za przejazd nie powinny więc drastycznie wpłynąć na koszty realizacji zleceń i świadczenia usług przez kierowców zawodowych, których w dużej mierze dotyczy omawiana zmiana.
Wcześniej obowiązujące stawki za przejazd były uzależnione od tonażu danego pojazdu, klasy drogi, a także normy emisji spalin dwutlenku węgla – obecne zmiany mają na celu promowanie tych pojazdów, które wykazują jak najniższe zużycie paliwa. W ich przypadku podwyżki cen są najmniejsze – skorzystają z nich pojazdy hybrydowe, elektryczne czy wodorowe, czyli należące do klas 4 i 5.
Przed listopadem 2024 roku sieć dróg płatnych, za przejazd którymi można było rozliczyć się w systemie e-TOLL, wynosiła 3620 kilometrów. Obecnie jest to już o 1600 kilometrów więcej. Sieć została rozbudowana na drogach ekspresowych S1, S2, S3, S5, S7, S8, S10, S11, S12, S19, S61, a także S79. Jeśli chodzi zaś o autostrady, od listopada możemy korzystać z e-TOLL, aby rozliczyć się za przejazd kolejnymi odcinkami A1, A2, A4 oraz A6.
Kierowcy korzystający z systemu e-TOLL mogą wybrać jeden z dwóch systemów, w których chcą się rozliczać. Mowa tu o koncie przedpłaconym oraz koncie z odroczonym terminem płatności. Druga ze wspomnianych opcji wymaga wpłacenia zabezpieczenia finansowego, które w związku z nowymi stawkami opłat elektronicznych e-TOLL dla pojazdów ciężkich 2025 również zmieniło swoją wysokość. W celu jej ustalenia warto skorzystać z kalkulatora wysokości zabezpieczenia, który dostępny jest na stronie etoll.gov.pl.
Należy pamiętać, że jeżeli opłaty sięgną 99 procent wartości zabezpieczenia, konto użytkownika zmieni swoją formę rozliczania na konto przedpłacone o saldzie wynoszącym 0 złotych.
Nowoczesne narzędzia pozwalają Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego oraz Fiskusowi kontrolować, czy kierowca danego pojazdu zapłacił za przejazd drogą płatną. Kontrola przebiega na podstawie specjalnych kamer, które wychwytują numery rejestracyjne i sprawdzają je w systemie. Kierowca, który nie dopełnił obowiązku zapłaty, powinien liczyć się z karą pieniężną w wysokości 500 złotych.
Nie należy zapominać, że mimo zmiany wysokości stawek opłat elektronicznych e-TOLL dla pojazdów ciężkich, w 2025 kierowcy będący użytkownikami tego systemu wciąż mogą korzystać z ulgi podatkowej. Dotyczy ona tych osób, które poniosły wydatki na wyposażenie w postaci urządzeń do automatycznego poboru opłat, które współpracują z systemem e-TOLL. Mowa tu o OBU, czyli urządzeniu pokładowym – oferowanym przez naszą firmę – bądź ZSL, czyli zewnętrznym systemie lokalizacyjnym. Wydatki objęte ulgą obejmują zakup tych rozwiązań, ich obsługę lub najem, jednak nie uwzględnia się w nich kosztów instalacji, ubezpieczenia oraz tych związanych z przejazdem płatnymi drogami.
Ważne jest jednak, aby urządzenie choć raz w danym roku podatkowym posłużyło do opłacenia owego przejazdu. Maksymalna kwota ulgi przysługująca na jedno urządzenie wynosi 500 złotych. Można ją jednak otrzymać na każdy posiadany system, co jest dobrą wiadomością dla firm dysponujących rozbudowaną flotą pojazdów. Co ważne, odliczyć w zeznaniu podatkowym można tylko kwotę netto.
Z początkiem 2025 roku opłaty drogowe wzrosły nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach Unii Europejskiej, takich jak Belgia, Dania, Portugalia, Austria czy Szwajcaria. Kierowcy pojazdów ciężarowych nie uświadczą natomiast podwyżek w Niemczech czy Słowenii. Wzrost stawek plasuje się najczęściej na poziomie kilku procent, jednak w duńskich miastach w strefach niskiej emisji należy liczyć się z 50 procent wyższymi taryfami.
Pamiętajmy, że e-TOLL to typowo polski system, który nie ma zastosowania poza granicami naszego kraju. Jeżeli jednak zależy nam na bezproblemowej jeździe, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach, warto skorzystać z EETS, czyli Europejskiej Usługi Opłat Elektronicznych. System ten działa na terenie Niemiec, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Austrii, Belgii oraz Bułgarii.
Nasza firma oferuje zakup nowoczesnego urządzenia OBU w dwóch wersjach – podpinanej do akumulatora bądź gniazda zapalniczki. To dokładny, skuteczny lokalizator, który umożliwia bezobsługowe uiszczanie opłat za przejazd, a także stały monitoring floty. Nasze rozwiązanie przynosi korzyści zarówno firmom, jak i użytkownikom prywatnym dzięki swojej wielofunkcyjności. Są przeznaczone dla różnych typów pojazdów i można je zakupić online z wysyłką w 24 godziny albo w punktach stacjonarnych na terenie całej Polski. Zapraszamy!
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).