Zasady pracy kierowców
20 marca, 2025
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Kierowcy w Polsce coraz częściej spotykają się z terminem e‑TOLL, który wprowadza nowe zasady regulowania opłat za korzystanie z wybranych dróg. System ten zastępuje starsze, mniej wygodne metody i opiera się na elektronicznej rejestracji przejazdów, co pozwala na szybsze i skuteczniejsze pobieranie należności. Dla wielu osób temat wciąż pozostaje niejasny, szczególnie w kwestii, na których trasach dokładnie obowiązuje elektroniczny pobór opłat.
e-TOLL jest elektronicznym systemem służącym do naliczania opłat drogowych w Polsce, wprowadzonym głównie w celu poprawy przepustowości i ograniczenia manualnych procedur na trasach. W przeszłości kierowcy wykorzystywali m.in. bilety lub musieli zatrzymywać się na bramkach, co generowało dodatkowe kolejki i opóźnienia w ruchu. Dziś dzięki e-TOLL kierowcy są w stanie rejestrować przejazdy przy pomocy aplikacji lub dedykowanego urządzenia monitorującego pozycję pojazdu. Dane przekazywane są do systemu, który automatycznie nalicza należną kwotę za korzystanie z dróg płatnych.
Konieczność korzystania z e-TOLL dotyczy kierowców, którzy poruszają się płatnymi odcinkami dróg wyznaczonymi przez Ministerstwo Infrastruktury. Szczególnie istotne jest to dla firm transportowych oraz kierowców pojazdów użytkowych, którzy często pokonują tysiące kilometrów na polskich trasach i nie mogą sobie pozwolić na nieprawidłowe uregulowanie opłat. W praktyce oznacza to, że kierowca, którego pojazd kwalifikuje się do obowiązkowego uczestnictwa w systemie (zwłaszcza samochody ciężarowe czy autokary), powinien upewnić się, że dysponuje odpowiednim sprzętem lub aplikacją potrafiącą zbierać i przesyłać dane do systemu e-TOLL.
W Polsce system e-TOLL odnosi się do wybranych tras, z czego najistotniejszymi pozostają odcinki autostrad płatnych oraz dróg szybkiego ruchu. Należą do nich fragmenty często uczęszczanych korytarzy transportowych. Poza tym w skład płatnych ciągów wchodzą też fragmenty dróg krajowych, które z uwagi na swój strategiczny charakter zostały objęte takim obowiązkiem.
Kierowcy samochodów osobowych oraz motocykli, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 3,5 tony, nie muszą od 1 lipca 2023 r. uiszczać opłat za przejazd autostradą A2 Konin–Stryków i A4 Wrocław–Sośnica, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Lekki pojazd (w tym zespoły pojazdów do 3,5 t) może swobodnie korzystać z tych odcinków autostrad bez rejestracji w systemie e‑TOLL. Sytuacja staje się jednak inna, gdy kierowca podróżuje pojazdem z przyczepą, a w dowodzie rejestracyjnym widnieje masa całkowita przekraczająca 3,5 tony – wówczas pojazd jest kwalifikowany jako ciężki i użytkownik nadal ma obowiązek wnoszenia opłaty elektronicznej w e‑TOLL.
System e-TOLL jest szczególnie ważny dla pojazdów ciężarowych, dostawczych oraz maszyn ważących powyżej 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej, ponieważ dla nich uczestnictwo w systemie jest obowiązkowe na większości płatnych tras, w tym autostradach i sporej części dróg ekspresowych. Kierowcy prowadzący pojazdy o masie przekraczającej ustalone limity muszą zadbać o prawidłowy sposób rozliczenia przejazdów poprzez rejestrację w e-TOLL. Brak rejestracji w systemie lub niezgłoszenie przejazdu oznacza ryzyko kary finansowej i dalszych konsekwencji, dlatego regularna weryfikacja danych w e-TOLL jest kluczowa dla każdej firmy transportowej.
Najbardziej aktualnych informacji na temat obowiązujących odcinków e-TOLL można szukać w oficjalnych źródłach, np. na stronie etoll.gov.pl, gdzie dostępna jest szczegółowa mapa płatnych tras. Właśnie tam użytkownicy znajdą wszystkie drogi i odcinki objęte elektroniczną formą rozliczania opłat, wraz z informacjami o kategoriach pojazdów, których ten obowiązek dotyczy. Ma to walor praktyczny: ułatwia planowanie trasy pod kątem możliwości omijania płatnych odcinków, jeśli nie są one niezbędne do osiągnięcia celu podróży. W połączeniu z dedykowanym urządzeniem kierowcy zyskują pełną kontrolę nad opłatami, co jest dużym udogodnieniem w codziennej eksploatacji pojazdów.
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).