Zasady pracy kierowców
8 kwietnia, 2025
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Od 1 listopada 2024 roku rozszerzona została sieć płatnych odcinków dróg na terenie Polski. O nowych, płatnych odcinkach kierowcy mogą dowiedzieć się ze znaków, które są rozmieszczone w ciągu rozszerzonej sieci dróg płatnych. Na nowe znaki szczególną uwagę powinni zwrócić kierowcy korzystający z lokalnych dróg, takich jak te w okolicach Szczecinka, Wałcza, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina czy Kępna, które dotychczas były bezpłatne. Aby poznać szczegóły na temat płatnych odcinków dróg e-TOLL 2025 i wprowadzonych zmian, zapraszamy serdecznie do dalszej części niniejszego artykułu.
Na mapie e-TOLL pojawiły się nowe odcinki dróg. Ich liczba w Polsce wzrosła aż o 50 procent! Nowe płatne odcinki dotyczą autostrad oraz dróg ekspresowych i krajowych. Kierowcy muszą uiścić opłaty, przejeżdżając m.in. niektórymi odcinkami A1, A2, S1, S10, S11, S12, DK7, DK24 czy DK92. Oczywiście to tylko część dróg objętych e-TOLL. Aby poznać pełną listę nowych płatnych odcinków drogi e-TOLL 2025, należy przejść na oficjalną stronę Ministerstwa Infrastruktury lub skorzystać z aplikacji e-TOLL. Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej dla pojazdów ciężkich od 1 stycznia 2025 r.
Zmiany w systemie e-TOLL znacząco wpłyną na wzrost kosztów transportu. Początkowo ustalono wprowadzenie ustawowej podwyżki inflacyjnej. Można przez to rozumieć, że stawkę opłaty elektronicznej za każdy przejechany kilometr drogą krajową odpowiednio dopasowano do wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Podwyżka ustalana jest na podstawie porównania cen w pierwszych trzech kwartałach danego roku z cenami z tego samego okresu roku poprzedniego.
Dnia 9 grudnia 2024 roku w Monitorze Polskim opublikowano obwieszczenie Ministra Infrastruktury dotyczące wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2025. Zgodnie z nim od 1 stycznia 2025 roku obowiązują nowe stawki opłaty za przejazd drogami płatnymi dla pojazdów ciężkich i autobusów. W związku z tym konieczne jest zwiększenie kwoty zabezpieczenia dla konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności.
W 2025 roku stawki wzrosły o około 3% w porównaniu do ubiegłego roku, podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła 15%. W praktyce oznacza to niewielki wzrost kosztów, wynoszący zaledwie kilka groszy za każdy przejechany kilometr.
Znaczna część użytkowników e-TOLL decyduje się na kontakt online poprzez Internetowe Konto Klienta. Z tego względu zdecydowano, że od 1 marca 2025 roku zostanie wyłączonych 10 stacjonarnych Punktów Dystrybucji e-TOLL. Aby sprawdzić, które Punkty będą dostępne cały czas, wystarczy przejść na oficjalną stronę polskiego systemu e-TOLL i pobrać plik ze spisem.
Należy pamiętać, że wszystkie sprawy dotyczące obsługi konta rozliczeniowego można z łatwością załatwić bez wychodzenia z domu w IKK. W serwisie tym, po zalogowaniu, otrzymuje się dostęp do danych, dokumentów i usług systemu e-TOLL. Z Internetowego Konta Klienta można korzystać przez całą dobę. System pozwala m.in. na weryfikację not finansowych czy zarządzanie płatnościami.
Projekt ustawy zakłada, że opłata elektroniczna e-TOLL ma składać się z 3 części:
Projekt zakłada różnicowanie wysokości opłaty infrastrukturalnej w zależności od klasy emisji EURO, podobnie jak miało to miejsce dotychczas. Jednak zmieniona zostanie struktura podziału poszczególnych klas. Aby pobierać opłatę za koszty zewnętrzne, ustalono 5 klas emisji CO2. Co 6 lat, w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej (SPOE), będzie dokonywana reklasyfikacja pojazdów. Oznacza to, że emisja CO2 pojazdu będzie ponownie oceniana na podstawie aktualnych norm redukcji i wartości referencyjnych.
System e-TOLL wyróżnia 3 kategorie pojazdów:
Wysokość opłaty e-TOLL 2025 uzależniona jest też od kategorii drogi. Za przejazd autostradą czy drogą ekspresową zapłacimy inną kwotę niż w przypadku dróg krajowych klasy G (główna) i GP (główna ruchu przyspieszonego).
Kontrola uiszczenia opłaty elektronicznej za przejazdy po Sieci Dróg Płatnych jest realizowana zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Przeprowadzana jest ona przy użyciu urządzeń kontrolnych rejestrujących przejazdy oraz w formie tradycyjnej kontroli drogowej prowadzonej przez Funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej i Funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego.
Kary z tytułu naruszenia obowiązku uiszczania opłat w e-TOLL prezentują się następująco:
W przypadku niedokonania rejestracji w e-TOLL trzeba liczyć się z karą pieniężną w wysokości 1500 zł.
Natomiast podając nieprawdziwe dane:
Natomiast karę w wysokości 1000 zł można otrzymać w przypadku braku dokumentów potwierdzających dane i niedokonania aktualizacji danych w rejestrze przed przejazdem.
Z uwagi na rosnącą liczbę odcinków objętych opłatami drogowymi, warto postawić na wygodne urządzenie do współpracy z systemem e-TOLL. To rozwiązanie, które umożliwia łatwe i szybkie wnoszenie opłat za przejazd. Dzięki niemu podróżowanie po płatnych odcinkach dróg staje się mniej stresujące. W naszej ofercie można znaleźć e-TOLL OBU pod zapalniczkę oraz do samodzielnego montażu. Pierwsze z nich wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki, natomiast drugie przymocowuje się bezpośrednio do akumulatora. Należy jednak pamiętać, że aby korzystać z urządzeń OBU, potrzebny jest abonament. Nasza oferta obejmuje cały pakiet. W razie pytań dotyczących e-TOLL zapraszamy do kontaktu.
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).