Wpis blogowy

Jazda w podwójnej obsadzie – to trzeba wiedzieć!

jazda w podwójnej obsadzie

21 grudnia, 2022

Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamow.e-tollgps.pl

Jazda w podwójnej obsadzie – e-tollgps.pl

Jazda w podwójnej obsadzie pomaga rozwiązać wiele problemów w transporcie, szczególnie związanych z dopuszczalnym czasem pracy kierowcy. Charakteryzuje się specyficzną organizacją pracy i niestandardowymi normami. Co warto wiedzieć o tym trybie? Kiedy warto go zastosować? Jakie są zasady jazdy w podwójnej obsadzie? Wyjaśniamy!

Na czym polega jazda w podwójnej obsadzie i kiedy się ją stosuje?

Jazda w podwójnej obsadzie ma miejsce wtedy, gdy w pojeździe przebywa dwóch kierowców posiadających niezbędne uprawnienia. Zmiana robocza może być wówczas „rozciągnięta” do aż 30 godzin – pod warunkiem jednak, że w kabinie zawsze będzie znajdować się dwóch kierowców (wyjątkiem jest pierwsza godzina jazdy). Obaj kierowcy muszą też dojechać do bazy.

Jazda w podwójnej obsadzie jest stosowana szczególnie na długich trasach – zwłaszcza wtedy, gdy konieczne jest jak najszybsze zrealizowanie przewozu. Czas jazdy w podwójnej obsadzie może bowiem wynosić nawet 20 godzin dziennie. Dzięki temu da się szybciej pokonywać duże odległości. Niekiedy jazda w podwójnej obsadziejest też stosowana jako sposób na wdrożenie nowego kierowcy do pracy.

Zasady jazdy w podwójnej obsadzie

Zasady jazdy w podwójnej obsadzie są ściśle ustalone przez przepisy prawa. Określa je rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. o numerze 561/2006/WE. Zgodnie z jego zapisami o załodze kilkuosobowej można mówić wtedy, gdy w czasie prowadzenia pojazdu (pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku lub pomiędzy dziennym a tygodniowym okresem odpoczynku) w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu jego prowadzenia. Dzięki temu czas jazdy w podwójnej obsadzie jest wydłużony.

Maksymalny nieprzerwany czas pracy kierowcy, który jedzie w pojedynkę, wynosi 4,5 godziny. Po tym czasie konieczny jest postój i odpoczynek.

Jazda w podwójnej obsadzie umożliwia kontynuowanie podróży – wystarczy, że kierowcy zamienią się miejscami. W tym czasie pierwszy kierowca odbywa swoją 45-minutową obowiązkową przerwę, pozostając jednocześnie w dyspozycji do prowadzenia pojazdu. Po upływie 4,5 godziny ma miejsce kolejna zmiana, po której swoją 45-minutową przerwę odbywa drugi kierowca. Po upływie kolejnych 4,5 godziny kierowcy mogą się zamienić raz jeszcze, a następnie udać się na dzienny lub tygodniowy odpoczynek. Tym samym maksymalny nieprzerwany czas jazdy w podwójnej obsadzie wynosi aż 18 godzin (20 przy przedłużonym trybie pracy, z którego można skorzystać 2 razy w tygodniu kalendarzowym). W związku z tym transport na długich dystansach jest szybszy i znacznie bardziej opłacalny.

Jazda w podwójnej obsadzie – zalety i wady

Jazda w podwójnej obsadzie zapewnia korzyści zarówno kierowcy, jak i jego pracodawcy. Pozwala przede wszystkim optymalnie wykorzystać maksymalny czas pracy kierowcy. Do najważniejszych zalet tej formy transportu na pewno trzeba zaliczyć:

  • szybki transport i możliwość sprawnego pokonywania długich tras,
  • sprawniejszy załadunek i rozładunek ze względu na obecność dwóch kierowców,
  • większe bezpieczeństwo ładunku, pojazdu oraz samych kierowców,
  • możliwość praktycznego przeszkolenia mniej doświadczonego kierowcy w trasie,
  • redukcja błędów i szybsze rozwiązywanie problemów w trasie,
  • zwykle możliwość realizacji tygodniowego odpoczynku w domu.

Należy jednak pamiętać, że jazda w podwójnej obsadzie może mieć też pewne wady. Przede wszystkim czas pauzy kierowcy w tym modelu jest krótszy i mniej komfortowy. Długa, ciągła jazda zwykle wpływa też na większe zmęczenie.

Jazda w podwójnej obsadzie wymaga również dobrego zgrania kierowców. Zwykła niezgodność charakterów może sprawić, że taki model będzie uciążliwy. Dlatego nie jest to rozwiązanie dla każdego.

Jazda w podwójnej obsadzie – kierowcy – e-tollgps.pl

Jazda w podwójnej obsadzie umożliwia szybszą realizację zadań transportowych. Pozwala też na sprawniejsze rozwiązywanie problemów pojawiających się w trasie i redukuje ryzyko popełniania błędów. Wymaga jednak dobrej współpracy pomiędzy kierowcami – jeśli się nie dogadują, praca w tym systemie może być uciążliwa.

Czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie

Jazda na podwójnej obsadzie umożliwia wydłużenie dziennego okresu rozliczeniowego kierowców do 30 godzin (przy jeździe w pojedynkę to 24 godziny). W tym czasie każdy z kierowców może prowadzić pojazd przez 9 godzin (lub 10, ale jedynie dwa razy w tygodniu). Każdemu z kierowców przysługuje też 9 godzin nieprzerwanego wypoczynku dobowego – w tym czasie pojazd nie może się poruszać.

Stosując jazdę w podwójnej obsadzie, można więc wydłużyć czas jazdy bez przekraczania ustawowego czasu pracy kierowcy TIR-a. Dyspozycyjność drugiego kierowcy podczas jazdy jest traktowana jako przerwa w jeździe ciągłej. Oznacza to, że robienie dodatkowych przerw nie jest wymagane. 

Może Cię również zainteresować: Zakres obowiązków kierowcy samochodu ciężarowego

Jazda w podwójnej obsadzie a tachograf

Monitorowanie czasu pracy kierowcy za pomocą tachografu jest wymagane niezależnie od tego, ilu kierowców znajduje się w kabinie pojazdu. Jak jednak upewnić się, że wszystkie dane będą zapisywane poprawnie przy dwóch kierowcach w kabinie? Wbrew pozorom wcale nie jest to trudne. Przy realizacji jazdy w podwójnej obsadzie, zmiana kart w slotach tachografu jest konieczna zawsze wtedy, gdy kierowcy zamieniają się miejscami. Standardowo tachograf ma bowiem dwa sloty na karty – jeden znajduje się po stronie kierowcy i rejestruje czas prowadzenia pojazdu, a drugi znajduje się od strony pasażera i rejestruje okres dyspozycyjności.

Ważne, aby przy zamianie kart nie oznaczać zakończenia i ponownego rozpoczęcia pracy – te czynności wykonuje się tylko przed rozpoczęciem odpoczynku dobowego lub tygodniowego oraz po ich zakończeniu. Kluczowe jest również, aby obie karty przez cały czas znajdowały się w odpowiednim slocie, w zależności od tego, kto aktualnie prowadzi pojazd. Dzięki temu podczas jazdy w podwójnej obsadzie czas pracy będzie prawidłowo rejestrowany.

Chcesz skorzystać z dodatkowego wsparcia w zakresie monitorowania transportu, czasu pracy kierowcy, rozliczeń e-TOLL i nie tylko? Sprawdź naszą ofertę.

Podobne Wpisy

e-TOLL OBU pod zapalniczkę

  • content

    Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.

  • content

    Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.

  • content

    Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.

  • content

    Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

169 PLN/szt.

+23% VAT

Zamów

169 PLN/szt.

+23% VAT

Zamów

e-TOLL OBU do samodzielnego montażu

  • Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.

  • Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).

  • Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT

  • Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).

Dowiedz się więcej