jazda w podwójnej obsadzie
21 grudnia, 2022
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Jazda w podwójnej obsadzie pomaga rozwiązać wiele problemów w transporcie, szczególnie związanych z dopuszczalnym czasem pracy kierowcy. Charakteryzuje się specyficzną organizacją pracy i niestandardowymi normami. Co warto wiedzieć o tym trybie? Kiedy warto go zastosować? Jakie są zasady jazdy w podwójnej obsadzie? Wyjaśniamy!
Jazda w podwójnej obsadzie ma miejsce wtedy, gdy w pojeździe przebywa dwóch kierowców posiadających niezbędne uprawnienia. Zmiana robocza może być wówczas „rozciągnięta” do aż 30 godzin – pod warunkiem jednak, że w kabinie zawsze będzie znajdować się dwóch kierowców (wyjątkiem jest pierwsza godzina jazdy). Obaj kierowcy muszą też dojechać do bazy.
Jazda w podwójnej obsadzie jest stosowana szczególnie na długich trasach – zwłaszcza wtedy, gdy konieczne jest jak najszybsze zrealizowanie przewozu. Czas jazdy w podwójnej obsadzie może bowiem wynosić nawet 20 godzin dziennie. Dzięki temu da się szybciej pokonywać duże odległości. Niekiedy jazda w podwójnej obsadziejest też stosowana jako sposób na wdrożenie nowego kierowcy do pracy.
Zasady jazdy w podwójnej obsadzie są ściśle ustalone przez przepisy prawa. Określa je rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. o numerze 561/2006/WE. Zgodnie z jego zapisami o załodze kilkuosobowej można mówić wtedy, gdy w czasie prowadzenia pojazdu (pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku lub pomiędzy dziennym a tygodniowym okresem odpoczynku) w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu jego prowadzenia. Dzięki temu czas jazdy w podwójnej obsadzie jest wydłużony.
Maksymalny nieprzerwany czas pracy kierowcy, który jedzie w pojedynkę, wynosi 4,5 godziny. Po tym czasie konieczny jest postój i odpoczynek.
Jazda w podwójnej obsadzie umożliwia kontynuowanie podróży – wystarczy, że kierowcy zamienią się miejscami. W tym czasie pierwszy kierowca odbywa swoją 45-minutową obowiązkową przerwę, pozostając jednocześnie w dyspozycji do prowadzenia pojazdu. Po upływie 4,5 godziny ma miejsce kolejna zmiana, po której swoją 45-minutową przerwę odbywa drugi kierowca. Po upływie kolejnych 4,5 godziny kierowcy mogą się zamienić raz jeszcze, a następnie udać się na dzienny lub tygodniowy odpoczynek. Tym samym maksymalny nieprzerwany czas jazdy w podwójnej obsadzie wynosi aż 18 godzin (20 przy przedłużonym trybie pracy, z którego można skorzystać 2 razy w tygodniu kalendarzowym). W związku z tym transport na długich dystansach jest szybszy i znacznie bardziej opłacalny.
Jazda w podwójnej obsadzie zapewnia korzyści zarówno kierowcy, jak i jego pracodawcy. Pozwala przede wszystkim optymalnie wykorzystać maksymalny czas pracy kierowcy. Do najważniejszych zalet tej formy transportu na pewno trzeba zaliczyć:
Należy jednak pamiętać, że jazda w podwójnej obsadzie może mieć też pewne wady. Przede wszystkim czas pauzy kierowcy w tym modelu jest krótszy i mniej komfortowy. Długa, ciągła jazda zwykle wpływa też na większe zmęczenie.
Jazda w podwójnej obsadzie wymaga również dobrego zgrania kierowców. Zwykła niezgodność charakterów może sprawić, że taki model będzie uciążliwy. Dlatego nie jest to rozwiązanie dla każdego.
Jazda na podwójnej obsadzie umożliwia wydłużenie dziennego okresu rozliczeniowego kierowców do 30 godzin (przy jeździe w pojedynkę to 24 godziny). W tym czasie każdy z kierowców może prowadzić pojazd przez 9 godzin (lub 10, ale jedynie dwa razy w tygodniu). Każdemu z kierowców przysługuje też 9 godzin nieprzerwanego wypoczynku dobowego – w tym czasie pojazd nie może się poruszać.
Stosując jazdę w podwójnej obsadzie, można więc wydłużyć czas jazdy bez przekraczania ustawowego czasu pracy kierowcy TIR-a. Dyspozycyjność drugiego kierowcy podczas jazdy jest traktowana jako przerwa w jeździe ciągłej. Oznacza to, że robienie dodatkowych przerw nie jest wymagane.
Może Cię również zainteresować: Zakres obowiązków kierowcy samochodu ciężarowego
Monitorowanie czasu pracy kierowcy za pomocą tachografu jest wymagane niezależnie od tego, ilu kierowców znajduje się w kabinie pojazdu. Jak jednak upewnić się, że wszystkie dane będą zapisywane poprawnie przy dwóch kierowcach w kabinie? Wbrew pozorom wcale nie jest to trudne. Przy realizacji jazdy w podwójnej obsadzie, zmiana kart w slotach tachografu jest konieczna zawsze wtedy, gdy kierowcy zamieniają się miejscami. Standardowo tachograf ma bowiem dwa sloty na karty – jeden znajduje się po stronie kierowcy i rejestruje czas prowadzenia pojazdu, a drugi znajduje się od strony pasażera i rejestruje okres dyspozycyjności.
Ważne, aby przy zamianie kart nie oznaczać zakończenia i ponownego rozpoczęcia pracy – te czynności wykonuje się tylko przed rozpoczęciem odpoczynku dobowego lub tygodniowego oraz po ich zakończeniu. Kluczowe jest również, aby obie karty przez cały czas znajdowały się w odpowiednim slocie, w zależności od tego, kto aktualnie prowadzi pojazd. Dzięki temu podczas jazdy w podwójnej obsadzie czas pracy będzie prawidłowo rejestrowany.
Chcesz skorzystać z dodatkowego wsparcia w zakresie monitorowania transportu, czasu pracy kierowcy, rozliczeń e-TOLL i nie tylko? Sprawdź naszą ofertę.
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).