Wpis blogowy

Jak odczytać wydruk z tachografu cyfrowego – wskazówki

kontrola czasu pracy kierowców

23 października, 2021

Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl

Wydruki z tachografu cyfrowego - e-tollgps.pl

Tachograf to niezbędne wyposażenie każdego pojazdu wykorzystywanego w firmie zajmującej się realizacją przewozów drogowych. Jego montaż to jednak zaledwie początek obowiązków. Trzeba również systematycznie sczytywać dane z tachografów, a następnie odpowiednio je przechowywać. Sprawdź, co znajduje się na wydruku z tachografu cyfrowego i jak interpretować te dane.

Sczytywanie tachografu – kiedy trzeba wykonać wydruk?

Tachograf służy do rejestrowania aktywności kierowców i kontroli ich czasu pracy. To urządzenie pozwalające się upewnić, że nie są łamane przepisy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Współcześnie stosuje się tachografy cyfrowe. Zawsze istnieje jednak możliwość wykonania wydruku, czyli sczytania danych z urządzenia.

Można wyróżnić różne rodzaje wydruków z tachografu:

  • dzienny z karty kierowcy,
  • dzienny z pojazdu,
  • zdarzenia i zakłócenia z karty kierowcy,
  • zdarzenia i zakłócenia z pojazdu,
  • przekroczenia prędkości,
  • dane techniczne tachografu.

Zgodnie z prawem odczyt tachografu należy wykonywać co najmniej raz na 90 dni oraz każdorazowo:

  • przed przekazaniem pojazdu innemu podmiotowi,
  • w sytuacji wadliwego funkcjonowania bądź uszkodzenia tachografu cyfrowego (o ile pobranie danych jest możliwe),
  • jeśli pojazd z tachografem cyfrowym zostanie wycofany z użytkowania,
  • w przypadku żądania wyrażonego przez uprawnione organy administracji publicznej lub uprawnione podmioty.

Ponadto odczyt tachografu trzeba wykonać w przypadku zgubienia, kradzieży lub uszkodzenia karty kierowcy. Jest to wówczas alternatywny sposób gromadzenia danych dotyczących aktywności pracownika. W takiej sytuacji konieczne jest sczytywanie tachografu zarówno na początku, jak i na końcu trasy. Każdy wydruk trzeba dokładnie opisać, uwzględniając okresy wykonywania „innej pracy”, tzw. okresy gotowości, przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku. Nie należy zapominać również o podaniu danych kierowcy. Wydruki trzeba przechowywać przez 28 dni od daty sporządzenia.

Przeczytaj także: Zakres obowiązków kierowcy samochodu ciężarowego

Jak odczytać wydruk z tachografu cyfrowego?

Każdy tachograf cyfrowy prezentuje na wydruku takie same dane. Są to:

  • data wydruku,
  • rodzaj wydruku (aktywności z karty kierowcy lub tachografu),
  • dane kierowcy,
  • rodzaj i kraj pochodzenia karty kierowcy,
  • numer i data ważności karty kierowcy,
  • dane pojazdu: nr VIN pojazdu, kraj pochodzenia, nr rejestracyjny,
  • rodzaj tachografu, numer części,
  • data ostatniej kalibracji, nazwa odpowiedzialnego za nią warsztatu i numer karty warsztatu,
  • data ostatniej kontroli drogowej kierowcy, data aktywności przedstawionych na wydruku,
  • licznik dziennej obecności karty kierowcy,
  • nr slotu, na którym zalogowano kartę kierowcy, 
  • nr rejestracyjny pojazdu, na którym zalogowano kartę, licznik początkowy w momencie logowania, licznik po wylogowaniu,
  • formy aktywności: jazda, przerwa, inna praca, gotowość wraz z czasem rozpoczęcia i trwania,
  • podsumowania: godzina i kraj przekroczonej granicy, aktywności, braku karty w tachografie, jazdy w załodze,
  • ostatnich pięć zdarzeń i usterek z karty kierowcy,
  • ostatnich pięć usterek zespołu pojazdu,
  • miejsce na wpisanie miejsca kontroli oraz podpisy kontrolującego i kierowcy.

Sprawdź też: Kalibracja tachografu – kiedy trzeba wykonać, kto robi, ile kosztuje

Jak odczytać wydruk z tachografu – piktogramy

Poszczególne rodzaje danych są oznaczone piktogramami – niewielkimi znakami graficznymi. Są one identyczne dla każdego rodzaju tachografu cyfrowego. Muszą być zgodne z Rozporządzeniem Rady (EWG) NR 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Spis piktogramów wraz z ich znaczeniem zawarto w załączniku 1B tego rozporządzenia. Dzięki temu prawidłowa obsługa tachografu i interpretacja danych z wydruków są możliwe niezależnie od języka urządzenia, kierowcy czy osoby dokonującej kontroli. Sprawia to również, że sczytywanie danych z tachografu dowolnego rodzaju i dowolnego producenta jest tak samo proste.

Znajomość piktogramów używanych przez tachografy jest niezwykle ważna dla każdego kierowcy. Dzięki temu wszystkie komunikaty (również te o błędach) stają się czytelne.

Pobieranie wydruku z tachografu cyfrowego - e-tollgps.pl
Poszczególne rodzaje danych na wydruku z tachografu cyfrowego są oznaczone specjalnymi piktogramami. Ich znajomość to podstawa dla prawidłowej interpretacji informacji.

Zmiana czasu w tachografie cyfrowym

Urządzenie do kontroli pracy kierowców bazuje na danych czasowych. Może się więc zdarzyć, że będzie potrzebna zmiana czasu w tachografie. Ma to znaczenie dwa razy do roku – podczas zmiany z czasu zimowego na letni i odwrotnie. Trzeba jednak pamiętać, że możliwa jest tylko zmiana czasu lokalnego (właściwego dla strefy czasowej, w której znajduje się kierowca). Wszystkie tachografy cyfrowe rejestrują bowiem dane w oparciu o czas uniwersalny UTC. Dla prawidłowości wydruków i wszelkich zbieranych informacji nie ma więc znaczenia, w jakiej strefie czasowej znajduje się kierowca. Czas lokalny można zmienić ręcznie, wchodząc w ustawienia pojazdu. Nowoczesne systemy dostosowują jednak godzinę automatycznie.

Chcesz korzystać z urządzeń, które umożliwiają w zaawansowany sposób kontrolę kierowców i pojazdów, pomagając nie tylko w przestrzeganiu przepisów, ale również w lepszej organizacji pracy? Sprawdź naszą ofertę.

Podobne Wpisy

e-TOLL OBU pod zapalniczkę

  • content

    Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.

  • content

    Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.

  • content

    Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.

  • content

    Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

169 PLN/szt.

+23% VAT

Zamów

169 PLN/szt.

+23% VAT

Zamów

e-TOLL OBU do samodzielnego montażu

  • Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.

  • Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).

  • Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT

  • Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).

Dowiedz się więcej