Wpis blogowy

Branża TSL – zmiany i wyzwania w 2022 roku

branża transportowa

14 października, 2022

Branża TSL – transport, spedycja i logistyka – e-tollgps.pl

Branża TSL nie przestaje się rozwijać, a zapotrzebowanie na usługi transportowe nie maleje. Rok 2022 oznacza jednak dla niej spore zmiany m.in. w zakresie legislacji. Z czym należy się liczyć? Jakie nowe wyzwania czekają na przedstawicieli branży? Wyjaśniamy!

Branża TSL – co to jest?

TSL to skrót od trzech dziedzin: transportu, spedycji i logistyki. Sektor TSL obejmuje więc wszystkie przedsiębiorstwa, które realizują tego rodzaju zadania. Ze względu na to, że te dziedziny ściśle ze sobą współpracują i się uzupełniają, często są grupowane w ten sposób.

Branża TSL w ostatnich latach należała też do tych, które najszybciej się rozwijały. Odgrywa ogromną rolę zarówno dla handlu, jak i produkcji, a Polska jest krajem, który dominuje na rynku europejskim w branży TSL. Jednak obecnie cały sektor stoi przed wieloma wyzwaniami. Jakie to wyzwania i jak sobie z nimi radzić? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.

Sprawdź również: Transport a spedycja – czym się od siebie różnią?

Pakiet Mobilności, czyli rewolucja w branży TSL

Do najważniejszych zmian dla całego sektora przyczyniają się z całą pewnością nowe regulacje prawne. Już od kilku lat głośno mówi się o rewolucyjnym Pakiecie Mobilności, który ma na celu dostosowanie polskiego prawa do przepisów UE. Pierwsze zmiany weszły w życie już 2 lutego 2022 roku.

Pakiet Mobilności wprowadza szereg poważnych zmian wpływających na cały sektor TSL. Najbardziej znaczące dotyczą ewidencji czasu pracy kierowców oraz naliczania ich wynagrodzeń. Jednym z głównych założeń Pakietu Mobilności jest dostosowanie wysokości wynagrodzenia kierowcy do przepisów kraju, po którym się porusza. Dla pracowników oznacza to podwyżki w wysokości nawet 20–30%. Na pracodawców z branży TSL nakłada jednak wiele nowych obowiązków, wpływając szczególnie na obciążenie działów kadrowo-płacowych i księgowości.

Pakiet Mobilności 2022 likwiduje podróże służbowe jako formę wykonywania zadań służbowych kierowców, którzy realizują międzynarodowe przewozy (delegacje w transporcie krajowym pozostają bez zmian). W zamian wprowadza za to między innymi:

  • obowiązek prowadzenia szczegółowej ewidencji czasu pracy kierowców na podstawie danych z kart kierowców i tachografów;
  • limit czasu pracy w porze nocnej, co wpływa na sposób jego liczenia;
  • obowiązek raportowania o liczbie zatrudnionych pracowników i kierowców ciężarówek wykonujących operacje transportowe w ostatnim roku;
  • konieczność dostosowania bazy przewoźnika do liczebności floty pojazdów (liczba miejsc postojowych musi odpowiadać 1/3 wielkości floty).

Wszystko to zwiększy koszty przedsiębiorstw z branży TSL oraz wpłynie na konieczność dokonania poważnych zmian w wielu procedurach. Warto też wiedzieć, że za naruszenia wymogów Pakietu Mobilności grożą kary pieniężne nakładane zarówno na przewoźników, jak i kierowców.

Brexit – kolejne utrudnienia dla branży TSL

Wystąpienie Wielkiej Brytanii z UE również nie pozostaje bez konsekwencji dla branży TSL. Nasilone kontrole celne utrudniają przedostanie się na Wyspy Brytyjskie i znacznie wydłużają przewóz. Służby są również znacznie surowsze. Jednocześnie kierowcy muszą się borykać z włamaniami do pojazdów dokonywanymi przez nielegalnych imigrantów próbujących dostać się do Wielkiej Brytanii i związanymi z tymi karami. Wymusza to na przewoźnikach stosowanie lepszych zabezpieczeń w pojazdach poruszających się w tym kierunku.

Brexit a branża TSL – e-tollgps.pl
Jednym z czynników powodujących pewne utrudnienia w sektorze TSL jest Brexit. Trudności w przekraczaniu granicy z Wielką Brytanią często wpływają na opóźnienia, a surowe przepisy narażają przewoźników na kary.

Nowe normy ekologiczne a usługi TSL

Sektor TSL jest jednym z głównych źródeł emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji do atmosfery. Coraz surowsze normy z tym związane z całą pewnością wpłyną więc na jego działalność. Obecnie da się zauważyć wyraźną intensyfikację procesów dążących do zmniejszenia emisji. Pakiet klimatyczny „Fit for 55” i zawarte w nim zapisy już teraz spędzają przewoźnikom sen z powiek.

Problemem są też rosnące ceny gazu, ponieważ wiele firm z branży TSL zainwestowało w zasilane nim pojazdy. Rynek pojazdów elektrycznych jest jeszcze niewystarczająco rozwinięty, aby stosowanie „elektryków” w transporcie miało ekonomiczny sens.

Braki kadrowe na rynku TSL

Polsce w tej branży pracuje wielu obcokrajowców – przede wszystkim z Europy Wschodniej. Pracownicy zagraniczni potrzebują też dodatkowych czynników zachęcających ich do podjęcia zatrudnienia w tym zawodzie i osiedlenia się w naszym kraju. Firmy TSL, które nie chcą zmagać się z problemami kadrowymi, będą musiały inwestować w rozwiązania pomagające przyciągać pracowników z zagranicy.

Obecna sytuacja jest niepewna, branża TSL zmaga się jednocześnie z wieloma wyzwaniami. Można je jednak wykorzystać jako szansę na rozwój. Dowiedz się więcej o działalności w sektorze TSL i poszukaj praktycznych porad na naszym blogu.

Podobne Wpisy