procedury celne
26 kwietnia, 2022
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Konsekwencje tzw. Brexitu, czyli wystąpienia Wielkiej Brytanii z szeregów UE są odczuwalne w wielu gałęziach biznesu i dziedzinach życia. Ze znaczącymi zmianami muszą się liczyć również przewoźnicy zajmujący się transportem międzynarodowym. Sprawdź, jak wpłynął Brexit na transport drogowy i w jaki sposób trzeba dostosować procedury.
W związku z Brexitem, czasy swobodnej wymiany gospodarczej pomiędzy krajami UE a Wielką Brytanią można uznać za zakończone. To bardzo ważna kwestia dla polskich firm transportowych, które znajdują się w czołówce podmiotów obsługujących te trasy. Wielka Brytania stała się oficjalnie „krajem trzecim” 1 stycznia 2021 roku. Od tej pory obowiązują więc dodatkowe formalności przy przekraczaniu granicy i wykonywaniu przewozów z lub do tego kraju, choć głównym dokumentem uprawniającym do transportu na terenie Zjednoczonego Królestwa nadal jest licencja wspólnotowa.
Jak wyglądają odprawy celne w Wielkiej Brytanii? O czym trzeba pamiętać przy obsłudze tras do tego kraju? Czytaj dalej!
Może Cię również zainteresować: Uwaga! Od lutego 2022 transport odpadów objęty systemem SENT
Po Brexicie transport towarów do Wielkiej Brytanii musi się odbywać w tranzycie celnym. Oznacza to, że każdy przewoźnik realizujący export do Wielkiej Brytanii w 2021 roku lub później musi uzyskać dostęp do jednego z dwóch reżimów tranzytowych TIR lub też T1/T2.
TIR to międzynarodowa konwencja umożliwiająca uproszczenie procedur celnych, a tym samym szybszy przewóz towarów przez granicę. Z tzw. karnetem TIR nie trzeba przechodzić kontroli na granicy ani wypełniać dokumentacji celnej. Wszelkie formalności związane z oclonym towarem są bowiem realizowane w głębi kraju.
O dostęp do TIR i uproszczenie tym samym odprawy celnej do Wielkiej Brytanii można ubiegać się za pośrednictwem Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które wydaje również niezbędne w tym systemie karnety. Potrzebne jest również pozwolenie dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie – w celu jego uzyskania należy złożyć odpowiedni wniosek.
T1/T2 to kolejne narzędzie, które może ułatwić utrudniony przez Brexit transport drogowy z Wielką Brytanią. Jest to konwencja pozwalająca na przewóz towarów pomiędzy krajami UE a państwami EFTA. Do tej pory należały do nich Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Liechtenstein, Turcja, Serbia i Macedonia. Od stycznia 2021 roku dołączyła do nich Wielka Brytania. Jest to procedura cyfrowa, dzięki czemu kierowca realizujący przejazd nie potrzebuje dodatkowych dokumentów. T1 odnosi się do towarów niepochodzących z Unii Europejskiej, a T2 do towarów z UE.
Procedura T1/T2 jest szczególnie istotna w obliczu kolejnych zmian w procedurach, jakie nastąpiły 1 stycznia 2022 roku. Od tego dnia konieczna jest rejestracja każdego wjazdu do Wielkiej Brytanii za pomocą systemu GVMS.
Numer EORI (Economic Operators Registration and Identification – Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych) jest potrzebny każdej firmie wykonującej jakiekolwiek czynności celne na terenie Unii Europejskiej. Bez niego wjazd do Wielkiej Brytanii jest niemożliwy.
Numer EORI w Polsce jest tworzony w oparciu o NIP. Związanymi z tym formalnościami zajmuje się administracja celna.
Sprawdź też: Jak przygotować auto ciężarowe do długiej trasy?
Konsekwencje Brexitu obejmują również konieczność uzyskania specjalnej przepustki przy wjeździe do brytyjskiego hrabstwa Kent, gdzie znajdują się Eurotunel oraz port w Dover. Kent Access Permit (KAP) to specjalny elektroniczny dokument wymagający dopełnienia kilku dodatkowych formalności. Dotyczy każdego pojazdu o masie większej niż 7,5 tony, również przy wjeździe „na pusto”. Jest ważny zaledwie 24 godziny, a jego brak może grozić karą dla kierowcy w wysokości 300 funtów.
Należy zwrócić uwagę również na wzmożone kontrole bezpieczeństwa pojazdów. Kierowcy są sprawdzani pod względem przejścia wymaganych szkoleń, a pojazdy monitorowane w zakresie zastosowanych środków bezpieczeństwa. Jeśli w pojeździe zostaną wykryci nielegalni imigranci, kierowca oraz przewoźnik muszą się liczyć z wysokimi karami (2000 funtów za każdego imigranta). Należy więc zapoznać się z wymaganiami Border Force i zwracać uwagę na stosowanie wszystkich wymaganych zabezpieczeń.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat obowiązujących przepisów prawa? Interesują Cię regulacje wpływające na transport drogowy w Unii Europejskiej? Sprawdź nasz artykuł dotyczący aktów prawnych regulujących transport drogowy towarów w UE.
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).