Wpis blogowy

Systemy rozliczania opłat drogowych dla ciężarówek w Europie – myto, e-myto, EETS

e-myto

19 września, 2022

Samochody na drodze z lotu ptaka – e-tollgps.pl

Większość krajów europejskich pobiera opłaty za przejazdy autostradami i drogami szybkiego ruchu. Wysokość kosztów w poszczególnych państwach jest różna, dlatego ma ona znaczący wpływ na planowanie tras przejazdu ciężarówek. Pobór opłat drogowych może odbywać się na kilka sposobów, na przykład na podstawie winiet drogowych. Najczęściej jednak służą do tego specjalne systemy.

Opłaty drogowe dla ciężarówek – co warto wiedzieć?

Kierowcy ciężarówek są zobowiązani do ponoszenia opłat za przejazd większością autostrad i dróg szybkiego ruchu na terenie Unii Europejskiej. Płatności obowiązują również w przypadku niektórych tuneli, mostów i wiaduktów, szczególnie tych położonych wysoko w górach. Myto EU, które muszą płacić kierujący samochodami powyżej 3,5 tony, jest elementem finansowania utrzymania dróg w poszczególnych krajach, ale pobieranie opłat jest wymuszone również przez politykę ekologiczną wspólnoty.

Choć przepisy obejmują wszystkie kraje należące do UE, w każdym z nich opłaty na drogach krajowych i autostradach są ustalane indywidualnie, a poszczególne państwa wdrażają własne systemy poboru opłat drogowych. Nie ułatwia to pracy kierowcom, którzy są zmuszeni dostosowywać się do przepisów obowiązujących na danym obszarze, a przede wszystkim wyposażyć się w urządzenia umożliwiające rejestrację ich przejazdów i elektroniczne pobranie należności za poruszanie się danymi odcinkami płatnych tras.

Opłaty drogowe w UE – od czego zależy ich wysokość?

Opłaty drogowe dla ciężarówek są ustalane w większości krajów na podobnych warunkach i zależą od tych samych czynników, czyli:

  • dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (DMC) – samochody osobowe mają niższe stawki niż pojazdy do 3,5 tony. Najwięcej płacą kierowcy pojazdów o DMC przekraczającej 3,5 tony;
  • liczby osi – im więcej osi ma pojazd wjeżdżający na płatny odcinek, tym wyższa opłata;
  • odcinka trasy – w niektórych krajach opłaty drogowe za przejechany kilometr płatnej trasy różnią się w zależności od regionu. Zwykle droższe są drogi prowadzące przez tereny górskie, gdzie znajdują się wiadukty i tunele. Wynika to z wysokich kosztów utrzymania tego typu obiektów;
  • klasy emisji spalin – nowe pojazdy, cechujące się obniżoną emisją spalin, obowiązuje niższa stawka opłat drogowych w Europie. Premiowane są również ekologiczne źródła energii. Pojazdy zasilane na przykład gazem mają najniższe stawki lub mogą poruszać się bezpłatnie.

Warto jednak podkreślić, że stawki myta EU różnią się w poszczególnych krajach. Wpływa to zatem na sposób planowania tras przejazdu samochodów ciężarowych. Co zrozumiałe, firmy transportowe wybierają przejazdy przez obszary, na których obowiązują najniższe opłaty drogowe dla ciężarówek, a unikają tych, gdzie są one najwyższe (na przykład Szwajcarii).

Kobieta za kierownicą obsługująca system GPS – e-tollgps.pl

System EETS ma na celu ujednolicenie sposobu pobierania opłat za przejazd płatnymi odcinkami europejskich dróg. Pozwala na bezobsługowe rejestrowanie i pobieranie płatności przy użyciu urządzenia pokładowego. Dzięki temu transport może odbywać się sprawniej i bez przestojów.

Myto i e-myto – czym są?

Co to jest myto? Zgodnie z definicją jest to świadczenie za prawo użytkowania dróg, autostrad, tuneli oraz mostów. Obowiązek poboru opłaty drogowej nakłada na wszystkie kraje członkowskie Dyrektywa nr 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dn. 17 maja 2006 r. Regulowanie płatności może odbywać się w każdym kraju nieco inaczej. Opłaty mogą być pobierane bezpośrednio przy bramkach wjazdowych na dany odcinek drogi lub w formie winiet drogowych, które należy wykupić w momencie wjazdu na terytorium danego kraju. Przykładowo: w Polsce obowiązują opłaty drogowe e-toll.

E-myto to z kolei elektroniczny system poboru opłat drogowych za przejazdy ciężarówek w transporcie handlowym, autobusów i aut dostawczych autostradami oraz drogami ekspresowymi i krajowymi. Jego zadaniem jest ułatwienie uiszczania płatności i ujednolicenie ich poboru na terenie całej Unii Europejskiej.

System poboru myta EU może być oparty na technologii satelitarnej (GPS) lub technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Polega to na tym, że zamontowane w pojeździe urządzenie OBU rejestruje przejechane odcinki drogi i na tej podstawie wylicza opłatę. Naliczenie i pobranie opłaty przebiega w pełni automatycznie – kierowca nie musi się zatrzymywać, wykonywać żadnych operacji finansowych ani wykupywać winiety drogowej. Dyrektywy europejskie zakładają, że systemy poboru opłat na drogach w krajach Unii Europejskiej muszą być interoperacyjne. Oznacza to, że z jednym urządzeniem do opłat drogowych kierowca będzie mógł korzystać z elektronicznego systemu płatności we wszystkich krajach unijnych.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat myta? Przeczytaj: Myto od ciężarówek – naliczanie i pobór opłat po nowemu

EETS – Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej

Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service, EETS) ma na celu wspomniane wyżej ujednolicenie sposobów płatności za przejazdy określonymi typami dróg. System przewiduje wykorzystanie jednego urządzenia do opłat drogowych, jednego konta użytkownika na podstawie jednej umowy. W praktyce kierowca musi mieć w pojeździe urządzenie pokładowe OBU i nie ma konieczności wykonywania żadnych dodatkowych działań. Wszystko odbywa się w sposób automatyczny.

Takie usługi są świadczone przez dostawców, którzy dostarczają użytkownikowi urządzenie OBU do geolokalizacji pojazdu niezbędne do naliczenia opłaty za przejazd. Rozliczenie opłat odbywa się pomiędzy użytkownikiem OBU a dostawcą EETS, a następnie między dostawcą EETS a Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego.

Szukasz dostawcy takich usług? Skontaktuj się z nami.

Podobne Wpisy