Wpis blogowy

Martwe pole w ciężarówce – czy trzeba je sygnalizować?

firma transportowa

27 czerwca, 2022

Martwe pole w ciężarówce – e-tollgps.pl

Pojazdy ciężarowe są na tyle duże, że kierowca nie ma możliwości widzieć, co dzieje się z każdej ich strony. Stwarza to oczywiście pewne zagrożenia, z których inni uczestnicy ruchu nie zawsze zdają sobie sprawę. Dlatego zrodziły się pomysły, aby sygnalizować martwe pole w ciężarówce. Dowiedz się, czym dokładnie jest martwe pole i czy jego sygnalizowanie jest obowiązkowe.

Czym jest martwe pole w ciężarówce?

Pojęcie martwego pola jest znane prawie każdemu kierowcy. To obszar wokół pojazdu, który nie jest widoczny dla kierowcy – ani bezpośrednio, ani w lusterkach bocznych czy w lusterku wstecznym. Producenci samochodów stale udoskonalają technologie wykonywania i montowania lusterek, tak aby martwe pole było jak najmniejsze. Ważne jest również prawidłowe ustawienie lusterek – w taki sposób, aby widoczność była jak największa. Ponadto w nowoczesnych samochodach stosowane są różnorodne systemy wychwytujące obiekty w martwym polu i powiadamiające o ich pojawieniu się.

Martwe pole w ciężarówce jest czymś, czego nie da się uniknąć – chociażby ze względu na gabaryty pojazdu. Kierowca, umiejscowiony dość wysoko, nie widzi tego, co znajduje się nie tylko bezpośrednio przed maską, ale też po bokach szoferki. Tego problemu nie wyeliminują całkowicie nawet nowoczesne technologie czy dodatkowe lusterko – martwe pole jest nieodłączną częścią codzienności kierowcy ciężarówki. Co więcej, martwe pole TIR-a ma szerokość ok. 2-3 metrów. Dlatego inni uczestnicy ruchu muszą wykazywać się odpowiedzialnością i ostrożnością, aby nie dochodziło do tragicznych wypadków.

Czym jest martwe pole w ciężarówce? Dlaczego jest groźne? Czy trzeba je sygnalizować i jak to robić? K
Czym jest martwe pole w ciężarówce? Dlaczego jest groźne? Czy trzeba je sygnalizować i jak to robić? Kliknij i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Sygnalizacja martwego pola – czy jest obowiązkowa?

Jednym z rozwiązań, które pomagają unikać groźnych wypadków, jest sygnalizacja martwego pola. Polega ona na oznaczeniu miejsca niewidocznego dla kierowcy. Jako pierwsza obowiązek stosowania takiego oznakowania wprowadziła Francja. Dotyczy on wszystkich pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t – w tym ciężarówek, autobusów i autokarów zagranicznych. Przepisy weszły w życie z początkiem 2021 roku, a okres przejściowy skończył się 31 marca tego samego roku. Wprowadzono je w celu poprawy bezpieczeństwa na drodze i uświadamiania pozostałych kierowców oraz pieszych o niebezpieczeństwach, jakie wiążą się z przebywaniem w martwym polu pojazdu.

Na polskich drogach sygnalizacja martwego pola nie jest jeszcze obowiązkowa. Nie oznacza to jednak, że w przyszłości takie przepisy nie zaczną obowiązywać również u nas. Na razie wszystkie polskie pojazdy o masie powyżej 3,5 tony wjeżdżające na terytorium Francji muszą mieć odpowiednie oznaczenia. W przeciwnym razie kierowca lub przewoźnik narażają się na mandat.

Może Cię również zainteresować: System SENT – regulacje prawne, lista towarów

Sygnalizacja martwego pola w praktyce

Na czym polega sygnalizacja martwego pola? Przepisy w jasny sposób określają, w jaki sposób ma być zrealizowany ten obowiązek. Ciężarówki muszą być wyposażone w oznakowanie:

  • widoczne po bokach i z tyłu pojazdu w każdych okolicznościach,
  • umieszczone na wysokości od 0,9 do 1,5 m nad ziemią (z wyjątkiem szczególnych przypadków),
  • umieszczone w taki sposób, aby nie utrudniało widoczności tablic rejestracyjnych pojazdu, świateł czy urządzeń sygnalizacyjnych,
  • rozmieszczone w taki sposób, aby nie ograniczało widoczności kierowcy.

W praktyce oznacza to konieczność umieszczenia na pojeździe naklejek angles morts. Co to znaczy? Wyrażenie „angles morts” tłumaczy się na język polski jako martwe pole. Dodatkowa grafika na naklejce sygnalizuje, gdzie się ono znajduje.

Naklejki angles morts muszą mieć rozmiar 25×17 cm. W przypadku ciężarówek konieczne jest umieszczenie po jednej naklejce w pierwszym metrze pojazdu (z wyłączeniem powierzchni szklanych) po obu jego bokach (a więc po lewej i prawej stronie kabiny), a także w pierwszym metrze naczepy lub przyczepy, również po obu jej stronach. Dodatkowo niezbędna jest pojedyncza naklejka angles morts na tylnej ścianie naczepy

Ważne jest, aby stosować tylko naklejki o wzorze, kolorystyce i rozmiarach wymienionych we francuskich przepisach. Za nieprawidłowe oznakowanie martwego pola w ciężarówce również można otrzymać mandat. Należy także upewnić się, że naklejki są dobrze przymocowane i wykonane z wysokiej jakości, trwałych materiałów!

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak niebezpieczne jest martwe pole TIR-a i jak ograniczona jest widoczność jego kierowcy ciężarówki. Dlatego obowiązkowa sygnalizacja martwego pola we Francji to krok w kierunku większego bezpieczeństwa

Chcesz dowiedzieć się więcej o przepisach obowiązujących przewoźników i zawodowych kierowców? Koniecznie sprawdź pozostałe treści na naszym blogu.

Podobne Wpisy