płatne odcinki dróg
31 stycznia, 2023
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Elektroniczny system opłat drogowych obowiązuje wszystkich kierowców zaledwie od roku, a już szykują się w nim pewne zmiany. Teraz, gdy infrastruktura jest już sprawdzona i dopracowana, zwiększenie liczby płatnych odcinków jest proste. Sprawdź, jakie zmiany w e-TOLL czekają kierowców już w 2023 roku. Jak zmienią się drogi płatne e-TOLL? Wyjaśniamy.
System e-TOLL został wprowadzony w 2021 roku. W grudniu zaczął obowiązywać wszystkich kierowców. Właściciele tzw. pojazdów lekkich (samochodów osobowych i jednośladów) musieli z niego korzystać tylko na dwóch odcinkach autostrad:
Gdzie obowiązuje e-TOLL dla pojazdów ciężkich (ciężarówek, autobusów)? Lista jest znacznie dłuższa. W 2023 roku mają natomiast powstać nowe punkty e-TOLL. Gdzie i kogo będą dotyczyć?
Warto wiedzieć, że drogi płatne e-TOLL są pod zarządem GDDKiA. Wszystkie płatne odcinki „należą” do państwa. Drogi zarządzane przez prywatnych właścicieli nie mogą (przynajmniej na razie) być włączone do systemu – tam najczęściej obowiązuje klasyczny system opłat z bramkami i szlabanami.
Minister infrastruktury już w 2021 roku podczas przemówienia na budowie autostrady A1 podkreślał, że rozwój sieci autostrad i utrzymanie jej w tak dobrym stanie nie jest możliwe bez opłat. Dlatego wielce prawdopodobne jest, że nowe punkty e-TOLL powstaną m.in. na A1. Jednocześnie jednak przedstawiciele rządu zapowiadają, że w 2023 roku nie ma planów poszerzenia systemu elektronicznych opłat dla pojazdów lekkich. W związku z tym kierowcy samochodów osobowych raczej nie muszą się martwić o nowe drogi płatne e-TOLL – przynajmniej na razie.
Sprawdź również Aplikacja e-TOLL – skąd pobrać, jak się zarejestrować i korzystać
Inaczej wygląda jednak ta kwestia dla kierowców ciężarówek czy autobusów. Z działań rządu i wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury wynika, że już w I kwartale 2023 roku może nastąpić rozszerzenie o nowe odcinki systemu e-TOLL. Na jakich drogach? Okazuje się, że płatne mają stać się odcinki autostrad i dróg ekspresowych, które zostały wybudowane i oddane do użytku od 2017 r.
Co ważne, lista tych odcinków wcale nie jest krótka. Łącznie w latach 2017–2022 do użytku zostało oddanych ponad 1600 km autostrad i dróg ekspresowych, w tym m.in. autostrada A1 na odcinku pomiędzy Tuszynem (w woj. łódzkim) a Częstochową. Początkowo jednak punkty e-TOLL na tych trasach mają obowiązywać jedynie kierowców pojazdów ciężkich.
W zamian rząd obiecuje, że już za kilka lat odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem stanie się bezpłatny. Obecnie jest on koncesjonowany, a więc pozostaje pod opieką prywatnego zarządcy. Koncesja wygasa w 2027 roku – wówczas odcinek ma wrócić „pod skrzydła” GDKKiA. W planach jest jego poszerzenie, a także zwolnienie kierowców z opłat. Czy nie pojawią się na nich bramki e-TOLL? Czas pokaże, czy obietnice zostaną zrealizowane.
Wiele wskazuje na to, że system e-TOLL zmieni się już wkrótce nie tylko pod względem liczby płatnych odcinków. Rząd zapowiedział bowiem również zmiany stawek opłat za przejazdy dla pojazdów ciężarowych. Ich wysokość jest waloryzowana co roku w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów – zgodnie z danymi podawanymi przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Zmiana wysokości stawek pobieranych w systemie e-TOLL jest uzależniona nie tylko od rodzaju drogi czy masy pojazdu, ale również od klasy emisji spalin – największe opłaty ponoszą właściciele pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko. Kwota wzrośnie od 3 do 8 groszy za 1 km. Opłaty według nowych stawek będą pobierane tylko od właścicieli pojazdów ciężkich – także tych zarejestrowanych poza granicami Polski.
Czytaj także: Drogi płatne e-TOLL – co się zmienia w 1. kwartale 2023 roku?
Rząd podkreśla przy tym, że mimo zapowiadanej w systemie e-TOLL zmiany opłat, nadal pozostaną one jednymi z najniższych w Europie. Warto również pamiętać, że pozyskane w ten sposób środki są przeznaczane przede wszystkim na nowe inwestycje drogowe, modernizacje oraz utrzymanie istniejących już odcinków dróg. Od 2015 do 2022 roku z tytułu opłat drogowych trafiło do budżetu ok. 15 mld zł. Dla firm transportowych podwyżki oraz dodatkowe punkty e-TOLL mogą jednak stanowić dodatkowy cios w trudnych czasach. Eksperci wskazują nawet, że wielu przewoźników może nie dotrwać do wiosny.
Chcesz dowiedzieć się więcej o systemie e-TOLL lub poznać bliżej inne zagadnienia transportowe? Sprawdź nasz blog, gdzie znajdziesz szereg przydatnych materiałów i informacji.
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).