przewóz towarów
10 grudnia, 2021
Zainteresował cię powyższy temat? Sprawdź nasze urządzenia na zamów.e-tollgps.pl
Załadunek i rozładunek towarów to newralgiczne momenty. Wystarczy chwila nieuwagi, by doszło do pomyłki lub uszkodzenia ładunku. Kto wówczas jest odpowiedzialny za ewentualne straty? O co zadbać, aby te czynności zawsze przebiegały prawidłowo i bezpiecznie? Dowiedz się więcej o procedurach załadunku i rozładunku!
Przewóz towarów polega nie tylko na ich przemieszczeniu z punktu A do B. Tak naprawdę jest to cały proces obejmujący szereg czynności transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Zalicza się do nich również załadunek i rozładunek towarów. Czasami można mieć też do czynienia z przeładunkiem. W każdym z tych przypadków bardzo ważne jest jednoznaczne określenie, kto odpowiada za prawidłowe przeprowadzenie czynności.
Prawo przewozowe reguluje odpowiedzialność za zadania załadunkowe i rozładunkowe. Kto odpowiada za załadunek towaru na samochód zgodnie z jego przepisami? Jeśli w umowie nie zostaną zawarte zapisy mówiące inaczej, jest to nadawca. Natomiast za rozładunek odpowiada odbiorca. Nie oznacza to jednak, że przewoźnik w żaden sposób nie odpowiada za to, co dzieje się podczas załadunku i rozładunku. Ma on za zadanie współdziałanie w zakresie czynności ładunkowych, ich nadzorowanie i reagowanie, jeśli wykryje nieprawidłowości. W praktyce dotyczy to przedstawiciela przewoźnika, czyli kierowcy obsługującego dany kurs.
Obowiązki kierowcy podczas załadunku sprowadzają się przede wszystkim do jego nadzoru, a podczas rozładunku ma za zadanie sprawdzić stan towaru i zweryfikować go z dokumentacją przewozową.
Sprawdź także: Zakres obowiązków kierowcy samochodu ciężarowego
Należy wziąć pod uwagę, że załadunek i rozładunek towarów można rozbić na szereg drobniejszych czynności, które muszą być przeprowadzone z należytą starannością i według przyjętych standardów. Kto odpowiada za ich poprawne przeprowadzenie?
Trzeba przy tym pamiętać, że przedstawiciele firmy transportowej powinni dołożyć wszelkich starań, aby załadunek i rozładunek przebiegły prawidłowo. Świadczy to bowiem o profesjonalizmie i zaangażowaniu przewoźnika. To dlatego większość pracodawców jasno określa obowiązki kierowcy podczas załadunku, nakazując mu nadzór nad czynnościami.
Czytaj również: System SENT – regulacje prawne, lista towarów
Mimo określonych zasad i procedur nie zawsze da się uniknąć szkód lub braków wynikających z nieprawidłowego załadunku i rozładunku towaru. Prawo przewozowe wskazuje w tym zakresie wyraźnie, że przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, o ile wynikają one z czynności (ładowania, zabezpieczenia lub rozładunku) wykonanych przez nadawcę lub odbiorcę. Podobny przepis znajduje się w konwencji CMR. Jeśli umowa transportowa nie zawiera zapisów a ten temat, za szkody powstałe w załadunku odpowiada załadowca. Warto jednak dodatkowo uregulować wszelkie kwestie związane z odpowiedzialnością w umowie przewozowej. Dzięki temu można uniknąć sporów w przypadku wystąpienia nieprzewidzianej sytuacji.
W celu uniknięcia błędów nadawcy i odbiorcy powinni zadbać o wysokie kwalifikacje personelu zajmującego się załadunkiem i rozładunkiem oraz dostępność wysokiej jakości sprzętu pozwalającego na obsługę towarów różnego typu i gabarytów. Natomiast prowadząc firmę transportową, powinno się zawrzeć w umowach kierowców zapisy związane z ich obowiązkami podczas załadunku i rozładunku, a także zadbać o ich kwalifikacje w tym zakresie.
Bądź na bieżąco ze zmianami, nowościami, regulacjami i rozwiązaniami stosowanych w transporcie towarów i przewozie osób – śledź nasz blog.
Błyskawiczny montaż – wystarczy podłączyć do gniazda zapalniczki.
Możliwość użytkowania w wielu pojazdach i swobodnego przenoszenia między nimi.
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT.
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).
169 PLN/szt.
+23% VAT
169 PLN/szt.
+23% VAT
Wyjątkowo prosty montaż bezpośrednio do akumulatora.
Możliwość skorzystania z usługi profesjonalnego montażu (w cenie 99 zł).
Pełna funkcjonalność – monitorowanie pojazdów, integracja z systemami e-TOLL i SENT
Możliwość korzystania z roamingu (monitoring floty w całej UE).